پرش لینک ها
تفاوت دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک

چرا باید فرق دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک را بدانیم؟

در دنیای پویای امروزی خیلی‌ها شاید فرق دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک رو ندانند.

تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال به عنوان دو مفهوم کلیدی در حوزه تجارت آنلاین و بازاریابی الکترونیک نقش‌های مهمی ایفا می‌کنند. تجارت الکترونیک با معاملات آنلاین و فرایند خرید و فروش محصولات مرتبط است، در حالی که بازاریابی دیجیتال به عنوان یک مفهوم گسترده‌تر، تمام تلاش‌های بازاریابی را که از دستگاه‌های الکترونیکی یا اینترنت استفاده می‌کنند، شامل می‌شود.

در این مقاله، تفاوت‌های اساسی بین این دو مفهوم برای درک بهتر نیازهای برندها در دنیای دیجیتال بررسی خواهد شد. این تحلیل گسترده به شما کمک خواهد کرد تا استراتژی‌های بهینه برای توسعه کسب و کار آنلاین خود را ایجاد کنید و به نحو اثربخش در بازار رقابتی دیجیتال حضور یابید.

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک تجارت از طریق فروشگاه اینترنتی است. هر چیزی که در یک وب سایت خریداری می کنید، از طریق ایمیل سفارش می دهید، یا شکل دیگری از ارتباطات الکترونیکی بخشی از تجارت الکترونیکی است.

از بسیاری جهات، سریعتر، آسانتر و لذت بخش تر از خرید سنتی است. نیازی به رفتن شما به جایی ندارد. اگر ماشین ندارید، بار را از بین می برد تا حمل و نقل را ترتیب دهید و بسیار کارآمدتر است.

خرده فروشان آنلاین مزایای بسیاری را نسبت به فروشگاه های فیزیکی ارائه می دهند. این بدان معنا نیست که تجارت الکترونیک بدون نقص نیست.

باید منتظر تحویل باشید. شما نمی توانید قبل از خرید کالاها را بررسی کنید. روند بازگرداندن چیزی دشوار است. اما به طور کلی، وب سایت های خرده فروشی تجربه بهتری را به خصوص برای افراد جوان ارائه می دهند.

تجارت الکترونیک

مزایا تجارت الکترونیک

  • وب سایت های خرده فروشی 24/7 باز هستند. حتی برخی از آنها پشتیبانی 24/7 مشتری را ارائه می دهند.
  • می توانید پول پس انداز کنید. راه اندازی یک وب سایت تجارت الکترونیک به طور قابل توجهی ارزان تر از داشتن یک فروشگاه فیزیکی است. این باعث کاهش قیمت ها می شود.
  • مقایسه آسان خرده فروشی. از آنجایی که سایر وب‌سایت‌های خرده‌فروشی تنها با چند کلیک فاصله دارند، مقایسه آسان است. مارک ها، کیفیت، بررسی ها، قیمت ها و …
  • شما در زمان صرفه جویی می کنید. خرید هر آنچه که می خواهید با چند کلیک سریع و آسان است. مطمئناً رانندگی به سمت فروشگاه، انتخاب آنچه می خواهید، ایستادن در صف جلوی صندوق و رانندگی در مسیر بازگشت، بهتر است.
  • پیدا کردن آنچه می خواهید بسیار آسان تر است. نام مورد را در موتور جستجو تایپ کنید. شما بهترین وب سایت های خرده فروشی را دریافت می کنید که آن را می فروشند. ساده است. حتی می توانید بین المللی سفارش دهید.
مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  لیست قیمت خدمات دیجیتال مارکتینگ در 1403 چگونه است؟ + فهرست قیمت

فوق العاده راحت است به خصوص زمانی که فروشگاه آنلاین ارسال رایگان ارائه می دهد.

این بدان معنا نیست که فروشگاه های فیزیکی بدون مزیت هستند. شما می توانید قبل از خرید کالا را به صورت فیزیکی بررسی کنید. لازم نیست منتظر ارسال باشید. و برخی از مردم واقعاً از تجربه خرید در یک مکان فیزیکی لذت می برند. پس این یک موضوع ترجیحی است.

اما در مجموع، بسیاری تجارت الکترونیک را ترجیح می دهند، به همین دلیل است که این صنعت به سرعت در حال رشد است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال، بازاریابی را به دنیای آنلاین وارد کرد، همانطور که تجارت الکترونیک برای خرید کردن انجام داد (که اولین شباهت بین این دو است). دیجیتال مارکتینگ اهداف و مقاصدی مشابه با بازاریابی سنتی دارد، اما از روش های مختلفی برای رسیدن به آن اهداف استفاده می کند.

اگر با استفاده از SEO، تبلیغات PPC، ایمیل، بازاریابی رسانه های اجتماعی یا هر شکل دیگر از ارتباطات الکترونیکی بازاریابی می کنید، از بازاریابی دیجیتال استفاده می کنید.

دیجیتال مارکتینگ

نمونه هایی از دیجیتال مارکتینگ

در اینجا چند نمونه دیگر از دیجیتال مارکتینگ آورده شده است:

  • SEO : بهینه سازی موتور جستجو این روشی برای بهینه سازی محتوای شما است تا مردم بتوانند آن را از طریق موتورهای جستجو پیدا کنند. استفاده از این روش ارگانیک است، به این معنی که شما مجبور نیستید برای هر بازدید از سایت خود هزینه ای بپردازید.
  • PPC : تبلیغات پرداخت به ازای کلیک. همانطور که از نام آن پیداست، شما به موتورهای جستجو پول می دهید تا محتوای خود را به مردم نشان دهند. تا زمانی که پرداخت می کنید، محتوای شما در صفحه نتایج ظاهر می شود.
  • SMM : بازاریابی رسانه های اجتماعی. عمل تبلیغ کسب و کار شما در کانال های رسانه های اجتماعی مرتبط. فیس بوک، لینکدین، اینستاگرام، توییتر – هر آنچه که به نظر می رسد مربوط به برند شما باشد.
  • ایمیل : بازاریابی ایمیلی یکی از قدیمی ترین اشکال بازاریابی دیجیتال است. به نظر می رسد که در طی چندین سال گذشته) قدرت خود را از دست داده است. اما همچنان کار می‌کند و هنوز هم بسیار خوب است.
  • بازاریابی وابسته : ترویج محصولات و خدمات شرکت های دیگر در پلتفرم شما. پرداختی که دریافت می کنید متناسب با ترافیکی است که برای گیرنده ارسال می کنید. اگر وب سایت شما عملکرد خوبی داشته باشد، کار می کند.
مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  مفهوم و هدف از مارکتینگ چیست؟

اینها فقط چند نمونه هستند که شما به اصل مطلب پی می برید. شما می توانید از دیجیتال مارکتینگ هم برای خرده فروشی سنتی و هم برای تجارت الکترونیک استفاده کنید.

اگر میخواهید پروژه دیجیتال مارکتینگ سایت و برند خود را در دستان مطمئن بگذارید، همین حالا جهت مشاوره و راهنمایی با ما تماس بگیرید.

فرق دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک

مزایا دیجیتال مارکتینگ

  • دسترسی به بازار گسترده: بازاریابی دیجیتال امکان دسترسی به یک جمعیت گسترده از مخاطبان را فراهم می‌کند. این روش به کسب و کارها این امکان را می‌دهد که به طور هدفمند و گسترده‌تری با مشتریان ارتباط برقرار کنند.
  • قابلیت اندازه‌گیری دقیق و تحلیل داده: یکی از مزایای بزرگ بازاریابی دیجیتال، قابلیت دقیق اندازه‌گیری عملکرد کمپین‌ها و تحلیل داده‌هاست. این اطلاعات به کسب و کارها کمک می‌کند تا بهبودهای مستمر در راهبرد بازاریابی خود اعمال کنند.
  • کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری: نسبت به روش‌های سنتی تبلیغات، بازاریابی دیجیتال هزینه‌های کمتری به همراه دارد. این امکان به کسب و کارها داده می‌شود تا با مقدار کمی از منابع، به نتایج بیشتری دست یابند.
  • ارتباط فعال با مشتریان: از طریق رسانه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ، کسب و کارها می‌توانند به طور مستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. این امر نه تنها افزایش اعتبار برند را تسهیل می‌کند بلکه ارتباطات فعال و مستمر را ترویج می‌کند.
  • تنوع در روش‌های تبلیغات: بازاریابی دیجیتال به کسب و کارها انعطاف بیشتری در انتخاب روش‌های تبلیغاتی می‌دهد، از جمله تبلیغات پرداخت به‌ایکس، تبلیغات نمایشی، محتوا مارکتینگ، و سایر ابزارهای متنوع.
  • ردیابی و پیشرفت بهینه‌سازی: با تکنولوژی‌های ردیابی و ابزارهای آنالیز، کسب و کارها می‌توانند به سرعت به نتایج کمپین‌های بازاریابی خود نگاه کرده و در صورت نیاز، تغییراتی جهت بهبود عملکرد ایجاد کنند.

چرا دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک را با هم اشتباه می‌گیریم؟

سردرگمی از این واقعیت ناشی می شود که دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک بسیاری از ابزارهای مشابه را به اشتراک می گذارند. روش استفاده از این ابزارها بسیار متفاوت است، اما شباهت کافی برای ایجاد سردرگمی است.

یک مثال برایتان آوردیم. وب سایت شما می تواند هم ابزاری برای بازاریابی دیجیتال و هم تجارت الکترونیک باشد. همین امر در مورد ایمیل نیز صدق می کند ، می توانید از ایمیل برای بازاریابی یا فروش مستقیم استفاده کنید. حتی می توانید از شبکه های اجتماعی برای فروش محصولات استفاده کنید.

پس فرق دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک کجاست؟

فرض کنید یک وب سایت تجارت الکترونیک خیره کننده و از نظر فنی درخشان دارید. این بدان معناست که شما طراحی وب عالی، توسعه front-end و تصاویر عالی دارید. شما سیستم هایی برای پرداخت و روش های پرداخت دارید. دیجیتال مارکتینگ به کجا ختم می شود و تجارت الکترونیک از کجا شروع می شود؟

مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  رشد فروش تان را با تبلیغات 360 درجه تضمین کنید!

ساده است. تجارت الکترونیک فرآیند فروش شماست. هر کاری که فراتر از فرآیند فروش انجام دهید بازاریابی است.

به عبارت دیگر، وقتی من یک جفت کفش دویدن را از فروشگاه شما سفارش می دهم، فرآیند سفارش و تحویل به صورت تجارت الکترونیکی است. با این حال، راهی که من را به وب‌سایت خود می‌رسانید و روشی که من را وادار می‌کنید به برندتان اعتماد کنم، دیجیتال مارکتینگ است.

فرق دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک 2

چرا دانستن تفاوت بین تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ با هم کار می کنند تا زندگی را در کسب و کار شما ببخشند. آنها فرآیندهای مکمل هستند. بازاریابی دیجیتال توجه را به برند شما جلب می کند. تجارت الکترونیک به شما این امکان را می دهد که واقعاً بفروشید.

تمایز بین این دو مهم است زیرا خوب بودن در یکی لزوماً به این معنی نیست که در دیگری خوب هستید. شما ممکن است در بازاریابی دیجیتال عالی باشید و تعداد زیادی بازدیدکننده را به وب سایت خود بیاورید. اما اگر نمی توانید کالاهای خود را بفروشید، چه فایده ای دارد؟

در عین حال، ممکن است فرآیند فروش تقریباً بی عیب و نقصی داشته باشید، اما اگر 3 نفر در ماه از سایت شما بازدید کنند، این باعث نمی شود که شما پولدار شوید، درسته؟

فکر میکنم که تا الان فرق دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک را کاملا فهمیده باشید با این حال

تعادل بین این دو مهم است. شما باید به هر دو توجه داشته باشید و دانستن تفاوت به شما امکان می دهد مشکلات را مشخص کنید.

تصور کنید این هفته هزار نفر را به سایت خود آورده اید. و هیچ کس چیزی نخرید. مشکل کجاست؟ دیجیتال مارکتینگ یا تجارت الکترونیک؟ معلوم شد دکمه پرداخت شما خراب است و هیچکس نمی تواند چیزی بخرد. واضح است که این یک مشکل تجارت الکترونیک است. که باید فوراً رفعش کنید.

جمع بندی

تجارت الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ فرآیندهای مرتبط هستند. تجارت الکترونیک معمولاً از جایی شروع می شود که دیجیتال مارکتینگ به پایان می رسد. مهم است که تفاوت بین این دو را درک کنید تا بتوانید منابع خود را به درستی متمرکز کنید و در صورت بروز مشکلات آن را برطرف کنید.

امیدواریم با خواندن این مقاله فرق دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک را متوجه شده باشید.

برای دریافت راهنمایی های بیشتر و دریافت اطلاعات و مشاوره رایگان میتوانید همین حالا به ما پیام دهید یا از طریق راه های ارتباطی با ما تماس داشته باشید. میم مدیا تمام تلاش خود را میکند تا شما بهترین باشید.

پیام بگذارید

پروپوزال

دانلود پروپوزال میم مدیا

لطفا جهت دانلود پروپوزال، مشخصات خود را در فرم زیر وارد کنید.