پرش لینک ها
صفحات یتیم

صفحات یتیم چیست و چه تاثیری بر سایت دارند؟

صفحه یتیم یک صفحه وب است که به هیچ صفحه دیگری در وب سایت شما پیوند ندارد. این می تواند برای سئوی شما مشکل ایجاد کند، زیرا موتورهای جستجو در کشف وجود صفحه مشکل دارند. این پست توضیح می‌دهد که صفحات یتیم چیست، چگونه می‌توانند به سئو سایت شما آسیب بزنند و چگونه آنها را پیدا کرده و اصلاح کنید.

همچنین در مورد اهمیت صفحات یتیم در مورد ناوبری وب سایت و رتبه بندی موتورهای جستجو بحث خواهیم کرد.

صفحات یتیم چیست؟

صفحات یتیم صفحات قابل نمایه سازی هستند که هیچ لینک داخلی ندارند. این بدان معناست که هیچ پیوندی به این صفحه از هیچ نقطه ای از سایت شما وجود ندارد و به همین دلیل، صفحات یتیم خارج از ساختار سایت زندگی می کنند.

بدون پیوندهای داخلی، صفحات یتیم از هر نقطه از سایت شما قابل دسترسی نیستند. این امر یافتن این صفحات را بسیار سخت تر می کند، اما غیرممکن نیست.

صفحات یتیم هنوز از چند طریق قابل دسترسی هستند. یکی از طریق ارجاع است، برای مثال، اگر سایت دیگری به آن پیوند داده شود یا اگر صفحه از یک خبرنامه به آن پیوند داده شده باشد. یکی دیگر از طریق جستجوی ارگانیک است اگر صفحه برای جستجوهای خاص رتبه بندی می شود. سپس از طریق ریدایرکت ها، در صورتی که آدرس های دیگر به این صفحات هدایت شوند.

بنابراین، در حالی که یافتن و دسترسی به صفحات یتیم هنوز امکان پذیر است، کار آسانی نیست. معمولاً کاربران نمی توانند به راحتی به این صفحات دسترسی پیدا کنند، و همچنین موتورهای جستجو نمی توانند – که به طور خلاصه، برای سایت شما خوب نیست. در زیر بیشتر به این موضوع می پردازیم.

صفحات یتیم

چرا صفحات یتیم برای سئو ضرر دارد؟

ممکن است صفحات یتیم ایندکس نشوند

اگر صفحه‌ای دیگر پیوندی برای اشاره به آن نداشته باشد، قدرت صفحه بسیار کمی خواهد داشت و موتورهای جستجو ممکن است تصمیم بگیرند که آن را به طور کلی از فهرست حذف کنند.

صفحاتی که ایندکس نشده اند رتبه بندی نمی شوند و به نوبه خود هیچ ترافیک ارگانیکی ایجاد نمی کنند.

مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  تقویم محتوایی چیست و چرا باید داشته باشیم؟

صفحات یتیم می توانند بودجه خزیدن زیادی را به خود اختصاص دهند

داشتن مقادیر زیادی از صفحات یتیم کم ارزش می تواند بودجه گرانبهایی را برای خزیدن به خود اختصاص دهد، که می تواند به سمت خزیدن صفحات مهم تر و محتوای جدید شما در سایت شما باشد. بنابراین، این صفحات یتیم می توانند عملکرد سئوی شما را متوقف کنند.

صفحات یتیم معمولاً عملکرد خوبی ندارند

حتی اگر توسط موتورهای جستجو پیدا و نمایه شوند، صفحات یتیم معمولاً عملکرد خوبی ندارند.

پیوندها با قدرت، ارتباط و کیفیت موتورهای جستجو ارتباط برقرار می کنند. بدون این، صفحات دارای اعتبار کمی خواهند بود و بعید است که رتبه خوبی داشته باشند.

قرار دادن صفحات یتیم بخشی از ساختار سایت شما (دوباره) واقعا به شما کمک می کند تا عملکرد سئوی آنها را بهبود بخشید. اعتبار پیوندی که از قسمت‌های دیگر سایت سرازیر می‌شود، به عملکرد بهتر صفحه یتیم کمک می‌کند. و اگر صفحه یتیم دارای یک منوی ناوبری کوتاه‌شده باشد، افزودن به آن پیمایش عملکرد را بهبود می‌بخشد.

صفحات یتیم می توانند به تجربه کاربر آسیب بزنند

صفحات یتیم تجربه کاربری ایده آلی را ارائه نمی دهند.

اگر کاربران به طور ارگانیک پیدا کنند، صفحه ممکن است دارای محتوای قدیمی باشد، مانند رویداد یا فروش قبلی که منقضی شده است. یا اگر صفحه همچنان محتوای مفیدی داشته باشد و کاربر بخواهد بعداً به آن بازگردد، در یافتن مجدد آن مشکل خواهد داشت.

و البته، اگر این صفحه‌ای است که می‌خواهید کاربران آن را پیدا کنند و به آن بروند، نمی‌توانند از جای دیگری در سایت به آن دسترسی پیدا کنند.

در هر صورت، این آن را به یک چالش تبدیل می کند و به تجربه کاربر آسیب می رساند.

آیا گوگل می تواند صفحات یتیم را پیدا کند؟

این بستگی به این دارد که آیا صفحات در نقشه سایت XML گنجانده شده اند یا خیر، و آیا مراجع دیگری مانند canonicalهای ورودی، تغییر مسیرها و hreflang به صفحات یتیم اشاره دارند یا خیر. اگر آنها در نقشه سایت XML گنجانده شده باشند. و یا چنین مراجعی وجود داشته باشد، احتمالاً گوگل می تواند صفحه یتیم را پیدا کند.

این بدان معنا نیست که گوگل صفحات را فهرست می کند. اگر گوگل صفحات را به اندازه کافی مهم نمی داند، ممکن است آنها را فهرست نکند.

دلایل رایج وجود صفحات یتیم

در برخی موارد، داشتن صفحات یتیم غیرقابل نمایه سازی کاملاً طبیعی است – مانند صفحه فرود PPC یا برای یک کمپین خاص که مخاطبان منتخب را هدف قرار می دهد.

اما در موارد دیگر، صفحات یتیم به اشتباه وجود دارند و هنگام بررسی سئو از بین می روند. برخی از دلایل رایج برای صفحات یتیم عبارتند از:

  • ساختار پیوند داخلی ضعیف یا ناقص
  • مشکل ردیابی
  • به‌روزرسانی‌های منظم و مهاجرت‌های سایت می‌تواند باعث شود که ردیابی صفحات و مکان پیوند آنها را از دست بدهید.
  • عدم به روز رسانی
  • حفظ کمپین یا صفحات فرود منسوخ پس از نیاز – مانند صفحات رویداد گذشته، صفحات محصول متوقف شده و فروش محدود – و عدم انتقال به قسمت دیگری از سایت، مانند صفحه آرشیو.
مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  ژئومارکتینگ چیست؟ چه کاربردی دارد؟

ویژگی های رایج صفحات یتیم

یک صفحه یتیم هیچ لینک ورودی ندارد

این ویژگی تعیین کننده یک صفحه یتیم است. اگر صفحه شما حتی یک لینک ورودی داشته باشد، چه از صفحه اصلی باشد یا در یک پست وبلاگ قدیمی، صفحه شما یتیم نیست. گفتنی است، اگر صفحاتی در سایت دارید که فقط یک لینک به آنها اشاره دارد، ممکن است بخواهید پیوند داخلی خود را تقویت کنید و چند مورد دیگر را اضافه کنید.

صفحه یتیم یک صفحه زنده است

سندباکس، صفحات آزمایشی و موارد مشابه ممکن است با برخی از ویژگی‌های یک صفحه یتیم مشخص شوند، اما تفاوت اصلی این است که یک صفحه یتیم واقعی صفحه‌ای است که برای کاربران ارزش دارد و زنده است، فقط غیرقابل دسترسی است. با وجود داشتن وضعیت سرور 200، این واقعیت که کاربران راهی برای پیمایش به آن ندارند، بخشی از مشکل صفحات یتیم است.

یک صفحه ممکن است یتیم باشد حتی اگر ایندکس شده باشد یا ابزاری بگوید که اینطور نیست

این خصیصه ای است که تأیید آن سخت ترین است زیرا به تلاش های تحقیقاتی نیاز دارد. در حالی که برخی از صفحاتی که پیدا می شوند و به عنوان صفحات یتیم دسته بندی می شوند، دقیقاً همین گونه هستند، برخی ممکن است به دلیل روش های نادرست برخی ابزارها به این روش دسته بندی شوند. این می تواند به خصوص زمانی اتفاق بیفتد که یک ابزار ردیابی مانند Google Analytics (GA4) یا Google Search Console (GSC) برخی از شاخص ها را نادیده بگیرد که یک صفحه واقعاً یک پیوند ورودی دارد. تبلیغات گوگل که بدون پارامترهای URL خاص اجرا می شوند می توانند یکی از دلایل این امر باشند.

3 روش یافتن صفحات یتیم

گوگل آنالیتیکس Google Analytics

صفحات یتیم 2

می‌توانید با بهره‌گیری از ابزار گوگل آنالیتیکس، به سادگی صفحات یتیم سایت خود را شناسایی نمایید، با شرط اینکه این سرویس را به درستی راه‌اندازی کرده باشید. راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس، هرچند کاری سخت به نظر می‌رسد. اما با طی کردن پنج گام ساده می‌توانید از این امکانات بهره‌مند شوید:

راه‌اندازی گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager):
در این گام، با نصب و راه‌اندازی Google Tag Manager، یک سیستم مدیریت برچسب‌ها، به سادگی می‌توانید کنترل بیشتری بر روی برچسب‌های سایت خود پیدا کنید.

باز کردن حساب گوگل آنالیتیکس:
با ورود به حساب گوگل آنالیتیکس، می‌توانید به تمامی اطلاعات آماری و تحلیلی سایت خود دسترسی پیدا کنید.

مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  زامبی پیج چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

راه‌اندازی برچسب ردیابی آنالیتیکس در مدیر برچسب‌های گوگل:
با تعیین برچسب‌های ردیابی موردنظر در Google Tag Manager، می‌توانید اطلاعات دقیقتری از رفتار کاربران در صفحات مختلف به دست آورید.

تعیین گلها یا اهداف استفاده از گوگل آنالیتیکس در داشبورد گوگل آنالیتیکس:
با تعیین اهداف خود مانند تعداد بازدیدها، زمان بازدید، یا اقدامات خاص کاربران، می‌توانید تحلیل بهتری از عملکرد سایت داشته باشید.

لینک به کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console):
با ایجاد لینک به Google Search Console، اطلاعات مربوط به جستجوهای گوگل و نحوه نمایش سایت شما در نتایج جستجو را به گوگل آنالیتیکس اضافه کنید.

اسکریمینگ فراگ Screaming Frog

ابزارهایی مانند Screaming Frog و SEMRush به عنوان اساسی‌ترین و قدرتمندترین ابزارهای SEO شناخته می‌شوند که تقریباً تمامی نیازهای یک سئوکار را برآورده می‌کنند. این ابزارها، از امکانات گسترده برای ارزیابی و بهبود عملکرد وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. یکی از قابلیت‌های حیاتی این ابزارها، شناسایی صفحات یتیم سایت است که باعث بهبود تجربه کاربری و بهینه‌سازی محتوا می‌شود.

برای استفاده از Screaming Frog، ابتدا باید حساب کاربری خود را با کنسول جستجوی گوگل و گوگل آنالیتیکس متصل کنید. در تب “General” این ابزار، گزینه “Crawl New URLs Discovered in Google Analytics” را انتخاب کنید. سپس در بخش “Spider”، “Crawl Linked XML Sitemaps” را فعال کنید و لینک نقشه سایت خود را وارد کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که لاگ خزش را تحلیل کرده و تمامی صفحات یتیم سایت خود را مشاهده کنید.

با استفاده از این ابزارها، سئوکاران می‌توانند با دقت بیشتری به تحلیل و بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها بپردازند و از امکانات نسخه‌های پولی برای بهبود عملکرد و افزایش دقت در شناسایی مسائل مختلف سئو بهره‌مند شوند.

سم راش SEMRush

می‌توانید با بهره‌گیری از ابزار Site Audit که جزء ابزارهای SEMRush است، صفحات یتیم وب‌سایت خود را با دقت بیشتری شناسایی کنید. برای این منظور، ابتدا به یکی از پروژه‌های خود که در سایت اودیت SEMRush راه‌اندازی کرده‌اید، بروید و بر روی “Re-run campaign” در بالا سمت راست صفحه کلیک کنید تا اطلاعات به روز شده سایت شما بارگذاری شود.

اگر پروژه‌ای راه‌اندازی نکرده‌اید، یک پروژه جدید ایجاد کنید و سایت اودیت را راه‌اندازی کنید. سپس صبر کنید تا وب‌سایتتان به خوبی توسط گوگل بات خزش شود. پس از آن به تب “Issues” بروید و روی دکمه “Select an Issue” کلیک کنید. سپس بخش “Notices” را بررسی کنید تا مشاهده کنید آیا گزینه “Orphaned Pages” فعال شده است یا خیر.

سرانجام، روی گزینه “Why and how to fix it” در سمت راست بروید تا توصیه‌های کاربردی برای رفع مشکل صفحات یتیم برای شما نمایش داده شود. این توصیه‌ها به شما کمک خواهند کرد تا با بهینه‌سازی بهترین راهکارها را برای حذف یا اتصال صفحات یتیم اجرا کنید.

پیام بگذارید

پروپوزال

دانلود پروپوزال میم مدیا

لطفا جهت دانلود پروپوزال، مشخصات خود را در فرم زیر وارد کنید.