
الگوریتم های گوگل در سئو چیست؟
گوگل ادعا می کند که الگوریتم های گوگل خود را چندین هزار بار در سال به روز می کند. در اکثر موارد، بهروزرسانیهای الگوریتم گوگل بسیار کوچک هستند و نمیتوان متوجه آن شد. اما، هر چند وقت یکبار، گوگل تغییراتی را به قدری اساسی ایجاد می کند که روش سئوی ما را برای همیشه مختل می کند.
در این پست، 7 مورد از مهم ترین الگوریتم جستجو را شمارش خواهیم کرد. ما بررسی خواهیم کرد که چرا این بهروزرسانیها معرفی شدهاند، چگونه کار میکنند و چه تنظیماتی را باید در پاسخ به استراتژیهای SEO خود انجام دهیم.
الگوریتم های گوگل چیست؟
الگوریتم های گوگل سیستم پیچیدهای هستند که برای بازیابی دادهها از فهرست جستجوی خود و ارائه فوری بهترین نتایج ممکن برای یک پرس و جو استفاده میشود. موتور جستجو از ترکیبی از الگوریتمها و فاکتورهای رتبهبندی متعدد برای ارائه رتبهبندی صفحات وب بر اساس ارتباط در صفحات نتایج موتور جستجوی خود (SERP) استفاده میکند.
در سالهای اولیه، گوگل فقط تعداد کمی از الگوریتمهای خود را بهروزرسانی کرد. اکنون گوگل هر سال هزاران تغییر ایجاد می کند.
چگونه بر الگوریتم های گوگل غلبه کنیم؟
تا حدودی می توان پیش بینی کرد که چگونه گوگل ممکن است الگوریتم خود را بر اساس تغییرات گذشته تغییر دهد. متأسفانه، هیچ راهی واقعی برای دانستن اینکه این تغییرات قبل از اعلام در کانالهای رسمی Google چه میتواند باشد، وجود ندارد.
بهترین راه برای “غلبه بر الگوریتم” در این مورد، ادامه تولید محتوای با کیفیت است. اگر محتوای شما به نیازی که مخاطب شما دارد پاسخ می دهد و از بهترین روش ها برای سئو و لینک سازی استفاده می کند، به احتمال زیاد رتبه شما به شدت تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.
از آنجایی که هیچ راه مشخصی برای برنامه ریزی برای به روز رسانی های گوگل وجود ندارد، بهترین کاری که بازاریابان دیجیتال می توانند انجام دهند این است که به ساخت صفحات وب سایت با کیفیت ادامه دهند.
اطمینان از کاربرپسند بودن سایت شما و پاسخگویی مستقیم محتوای شما به نیازهای کاربر، رتبه شما را ثابت نگه می دارد. تمرکز بر ایجاد اعتبار یک وب سایت به عنوان یک متخصص موضوع به Google کمک می کند تا صفحات آن را مهم تشخیص دهد و رتبه را بهبود بخشد.
انواع الگوریتم های گوگل در سئو
الگوریتم پاندا
خطرات: محتوای تکراری، سرقت ادبی یا نازک. هرزنامه تولید شده توسط کاربر؛ پر کردن کلمات کلیدی
چگونه کار می کند: به روز رسانی الگوریتم پاندا یک به اصطلاح “امتیاز کیفیت” را به صفحات وب اختصاص می دهد. سپس از این امتیاز به عنوان عامل رتبه بندی استفاده می شود. در ابتدا، اثرات پاندا خفیف بود، اما در ژانویه 2016 به طور دائم در الگوریتم اصلی گوگل گنجانده شد. از آن زمان، انتشار بهروزرسانیها بیشتر شده است، بنابراین هم جریمههای پاندا و هم بازیابی سریعتر اتفاق میافتند.
با ماژول ویرایشگر محتوای جدید حسابرس وب سایت، همچنین می توانید از جریمه احتمالی جلوگیری کنید و صفحاتی را بدون خطر پر کردن تصادفی کلمات کلیدی ایجاد کنید. ویرایشگر محتوا صفحات رقبای برتر شما را تجزیه و تحلیل میکند و بر اساس محتوایی که قبلاً در جستجوی Google موفق بوده است، توصیههای سئو ارائه میدهد.
الگوریتم پنگوئن
خطرات: پیوندهای هرزنامه یا نامربوط. پیوندهایی با متن لنگر بیش از حد بهینه شده.
چگونه کار می کند: هدف گوگل پنگوئن پایین آوردن رتبه سایت هایی است که بک لینک آنها غیر طبیعی به نظر می رسد. این به روز رسانی به ساخت لینک کم تلاش، مانند خرید لینک از مزارع پیوند و PBN پایان داد.
به تب Penalty Risk بروید و لیست بک لینک خود را از بالاترین خطر به کمترین مرتب کنید. پیوندهایی با ریسک بالای 50 درصد باید بررسی شوند. اگر مشخص شد که آنها مخرب هستند، آنها را به فایل Disavow اضافه کنید، آن را دانلود کنید و به ابزار Disavow Links Google ارسال کنید.
الگویتم مرغ مگس خوار

خطرات: پر کردن کلمات کلیدی. محتوای بی کیفیت
چگونه کار می کند: الگوریتم مرغ مگس خوار به گوگل کمک می کند تا پرس و جوهای جستجو را بهتر تفسیر کند و نتایجی را ارائه دهد که با هدف جستجوگر مطابقت داشته باشد (برخلاف عبارات فردی درون پرس و جو). در حالی که کلمات کلیدی همچنان مهم هستند، الگوریتم مرغ مگس خوار این امکان را فراهم می کند که صفحه برای یک پرس و جو رتبه بندی شود، حتی اگر حاوی کلمات دقیقی باشد که جستجوگر وارد کرده است. این امر با کمک پردازش زبان طبیعی که بر نمایه سازی معنایی پنهان، اصطلاحات و مترادف های همزمان متکی است، به دست می آید.
الگوریتم موبایل
خطرات: عدم وجود نسخه موبایلی صفحه. قابلیت استفاده ضعیف از موبایل
چگونه کار می کند: این و به روز رسانی های بعدی جستجوی موبایل (2018، 2020) تمرکز را از دسکتاپ به نسخه موبایل وب سایت شما تغییر داده است. امروزه گوگل تمامی وب سایت ها را بر اساس سرعت و کاربرپسند بودن نسخه موبایل آنها رتبه بندی می کند.
صفحات خود را برای جستجوی موبایل بهینه کنید و روی سرعت و قابلیت استفاده تمرکز کنید. تستهای سرعت صفحه و موبایلپسند گوگل به شما کمک میکند ببینید کدام جنبههای صفحه شما نیاز به بهبود دارند.
الگوریتم رنک برین RankBrain

خطرات: عدم ارتباط خاص پرس و جو. محتوای کم عمق؛ UX ضعیف
چگونه کار می کند: RankBrain بخشی از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است. این یک سیستم یادگیری ماشینی است که به گوگل کمک میکند تا معنای پشت پرسشها را بفهمد و بهترین نتایج جستجو را در پاسخ به آن پرسشها ارائه دهد. گوگل RankBrain را سومین فاکتور مهم رتبه بندی می نامد.
در حالی که ما فرمول دقیق پشت این بهروزرسانی بزرگ را نمیدانیم، اتفاق نظر این است که RankBrain مسئول سفارشی کردن نتایج جستجوی Google کاربر است. اساساً، گوگل فراتر از پرس و جوی جستجوی افراد می رود و زمینه بزرگتر مانند مترادف ها، کلمات ضمنی و سابقه جستجوی شخصی را در نظر می گیرد.
الگوریتم پزشک Medic
خطرات: عدم وجود قدرت در وب سایت های YMYL. سیگنال های ضعیف E-A-T
چگونه کار می کند: به نظر می رسید به روز رسانی Google Medic به طور نامتناسبی بر وب سایت های پزشکی و همچنین سایر وب سایت هایی که با تصمیمات بالقوه تغییر دهنده زندگی (مالی، حقوق، آموزش) مرتبط هستند، تأثیر می گذارد. اگرچه صراحتاً تأیید نشده است، نمایندگان Google اشاره کردهاند که بهروزرسانی برخی از سیگنالهای E-A-T (تخصص، اختیار، اعتماد) را از سند دستورالعملهای ارزیابی کیفیت اجرا کرده است.
الگوریتم برت Bert
خطرات: محتوای ضعیف نوشته شده است. عدم تمرکز؛ فقدان زمینه
چگونه کار می کند: این به روز رسانی الگوریتم گوگل از فناوری پردازش زبان طبیعی برای درک بهتر عبارت های جستجو، تفسیر متن، شناسایی موجودیت ها و روابط بین موجودیت ها استفاده می کند. دیدهایم که بهروزرسانیهای پاندا، مرغ مگسخوار و RankBrain از کلمات کلیدی فاصله میگیرند، و بهروزرسانی BERT نقطه اوج این تلاش است – به Google اجازه میدهد تا تفاوتهای ظریفتری را هم در جستارها و هم در نتایج جستجو درک کند.


