
Spam score چیست؟ نشانه های آن کدامند؟
Spam Score چیست؟ یک معیاری است که توسط Moz در سال 2015 معرفی شد. این معیار توسط دکتر مت پیترز، مدیر دادههای شرکت، توسعه یافته است و نشان میدهد چقدر یک زیردامنه ممکن است توسط گوگل به عنوان اسپمی در نظر گرفته میشود.
یک تفاوت بسیار مهم این است که امتیاز اسپم در الگوریتمهای گوگل استفاده نمیشود. این یک معیاری است که توسط Moz استفاده میشود. خود امتیاز به عنوان یک سیگنال اضافی اکثرا برای تصمیمگیری بهتر در حوزه بهینهسازی موتورهای جستجو مفید است.
در سئو سایت، اسپم اسکور را میتوان به عنوان یک معیار و امتیاز تشریف داد که نشاندهنده احتمال این است که آدرسی که وارد شده است از دید گوگل به عنوان اسپم تلقی شود و ممکن است مورد جریمه قرار گیرد.
هر چه درصد اسپم اسکور کمتر باشد، نشاندهنده این است که وبسایت شما کمتر شباهتی به وبسایتهای اسپم دارد، بنابراین احتمال کمتری وجود دارد که توسط گوگل مجازات شوید، در رتبهبندیهای پایینتر قرار بگیرید یا حتی از فهرست گوگل حذف شوید.

اهمیت اسپم اسکور از دو زاویه مهم به ما کمک میکند:
- ارزیابی احتمال اسپمی بودن زیردامنههای وبسایت ما.
- 2.ارزیابی احتمال اسپمی بودن زیردامنههای لینکهایی که به وبسایت ما اشاره دارند.
در زمینه پروفایل لینک، اسپم اسکور نشان میدهد که فقط داشتن تعداد زیادی از لینکهای اسپمی ممکن است بیشتر به ضرر باشد تا به سود.
علاوه بر این همه، اسپم اسکور یک چارچوب قوی به ما ارائه میدهد تا کیفیت و اسپمی بودن یک صفحه را بشناسیم. این راهکار به ما این امکان را میدهد که به راحتی از تأثیرات منفی گوگل جلوگیری کنیم و جریمه نشویم.
نشانه های Spam Score
سایت بزرگ با تعداد کمی لینک
هر سایتی که تعداد زیادی صفحه داشته باشد اما تعداد کمی لینک نشاندهنده است که محتوای این صفحات ارزش واقعی ندارد. این به موتورهای جستجو میگوید که این صفحات ارزش لینک دادن را ندارند و بنابراین به عنوان اسپم در نظر گرفته میشود.
کمبود تنوع در لینکها
این نشانگر نشان میدهد که اکثر لینکهای ورودی از چند دامنه هستند. به عنوان مثال، اگر یک سایت 500 لینک ورودی داشته باشد اما تنها از 5 دامنه لینک دهنده باشد، عمدتاً به عنوان تنوع پایین در لینکها در نظر گرفته میشود. به عبارت دیگر، اگر این 500 لینک تنها از 5 سایت باشد، این نشانگر معنیدار خواهد بود.
نسبت لینکهای dofollow به nofollow
اگرچه این به نظر مهم نمیآید، شما باید به نسبت لینکهای dofollow به nofollow توجه کنید. اگر تعداد لینکهای dofollow ورودی به یک سایت بسیار بیشتر از لینکهای nofollow باشد، نشاندهنده این است که این سایت این لینکها را به صورت طبیعی کسب نکرده است.
تعداد حداقل متنهای لینک با متنهای لینک تجاری
امروزه، تنها استفاده از کلمات کلیدی خاص به عنوان متن لینک برای بهبود رتبه صفحه کار زیادی انجام نمیدهد. ما توصیه میکنیم تا نسبت متعادلی از انواع مختلف متنهای لینک داشته باشید تا لینکهای شما به خوبی بهینهسازی شوند. سایتهایی که به صورت طبیعی لینک شدهاند، معمولاً دارای تعداد زیادی لینک با متنهای لینک تجاری هستند.
محتوای نازک
پس از انتشار الگوریتم BERT گوگل، وبسایتها باید در ارائه محتوای با کیفیت بالا تلاش کنند. موتور جستجو مطمئن میشود که به کاربران کمک کند تا بهترین نتایج را برای پرسشهای خود بگیرند. علاوه بر این، با توجه به حجم زیاد محتوا در حال حاضر، بازدیدکنندگان هم به دنبال محتوای عمیق و قابل اعتماد هستند.

چگونه Spam Score را کاهش دهیم؟
زیر دامنه اسپم
با Spam Score میتوانید تشخیص دهید که زیر دامنه شما اسپم است یا خیر، و در صورت وجود، باید بلافاصله برای شناسایی و اصلاح سیگنالهای اسپم اقدام کنید. داشتن یک زیر دامنه اسپم ممکن است سایت شما را از رتبه بندی بهینه در موتورهای جستجو باز دارد.
بک لینک های با کیفیت
همچنین می توانید تعیین کنید که آیا بک لینک هایی که به وب سایت شما اعتبار می دهند، کیفیت بالایی دارند یا خیر. آماتورها در سئو بلافاصله تصور می کنند که داشتن بک لینک بیشتر بهتر است، اما همانطور که ضرب المثل قدیمی می گوید «کیفیت بر کمیت غلبه می کند».
با استفاده از ابزار Disavow
گاهی اوقات، ممکن است هیچ کنترلی روی اینکه یک سایت اسپم به شما بک لینک می دهد یا خیر نداشته باشید. در برخی شرایط، این می تواند بر رتبه بندی شما تأثیر منفی بگذارد. برای کسانی که کنترلی بر لینک های اسپم ندارند، می توانند از ابزار Disavow گوگل استفاده کنند.
این ابزار به گوگل میگوید که برخی از لینکهای مشخص شده توسط شما را نادیده بگیرد، که میتواند به جلوگیری از جریمه شدن سایت شما کمک کند.
این مقاله برگرفته شده از: https://www.reputio.com/what-is-spam-score/#How_to_Use_the_Spam_Score