
کپی رایتینگ چیست و چگونه مشتری را جذب میکند؟
اگر تا به حال چیزی آنلاین خریداری کرده اید، احتمالاً این تجربه را داشته اید. شما روی یک لینک یا یک تبلیغ کلیک می کنید و به صفحه ای با پیشنهاد محصول می روید. چیزی در مورد صفحه فرود به شیوه ای قانع کننده با شما صحبت می کند. شما بین نیازهای خود و محصول یا خدماتی که ارائه می شود ارتباط احساس می کنید. کپی رایتینگ باعث میشود که محصول را به سبد خرید خود اضافه می کنید و اطلاعات پرداخت خود را وارد می کنید.
سرفصل مطالب
کپی رایتینگ چیست؟
چه چیزی باعث شد که این قدم را بردارید؟ شاید ارزش محصول را دیدید. شاید به سرعت متوجه شوید که محصول یک نیاز یا یک خواسته را در زندگی شما برطرف کرده است. یا شاید فقط احساس می کردید که محصول چیزی است که می خواهید. به هر دلیلی، صفحات فرود شرکت شما را مجبور به اقدام کرد. این کپی رایتینگ (Copywriting) است.
کپی رایتینگ یکی از قدیمی ترین و قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی و جزء جدایی ناپذیر داشتن یک کسب و کار موفق است. در سادهترین شکل، پیوند بین محصول شما و نیاز مشتری به محصول است. هنگامی که به درستی انجام شود، کپی رایتینگ عالی می تواند فروش را افزایش دهد و سود شما را افزایش دهد. وقتی ضعیف انجام شود، می تواند مشتریان خود را دور کند و تصویری منفی از برند شما ایجاد کند.
کپی رایتر کیست؟
یک کپی رایتر حرفه ای در نوشتن نسخه فروش متقاعدکننده برای صفحات فروش محصول، صفحات فرود، پست های رسانه های اجتماعی و تقریباً هر چیزی که نیاز به اقدام مشتری دارد، تخصص دارد.
بدیهی است که کپی رایترها نویسندگان حرفه ای هستند. این بخش اصلی کار آنهاست. اما آنها همچنین باید دارای مهارت های تخصصی کپی رایتینگ و تجربه بهینه سازی موتور جستجو باشند تا بتوانند متقاعد کننده بنویسند.
بسیاری از کپی رایترهای باتجربه پیشینه ای در نوشتن خلاقانه دارند و روانشناسی خریداران را مطالعه می کنند تا بدانند چه کلماتی باید بیان کنند. آنها همچنین محصولات شما را با جزئیات درک می کنند تا بتوانند مزایای مناسب را برای خریداران مناسب برجسته کنند.
شما می توانید تعداد زیادی کپی رایتر را به صورت آنلاین پیدا کنید. یک جستجوی ساده در گوگل نتایج را به همراه خواهد داشت. همچنین بسیاری از سایتهای کار آزاد وجود دارند که شامل کپیرایترها، همراه با سایر متخصصان بازاریابی هستند.
هنگام مصاحبه با کپی رایترهای تمام وقت یا آزاد، حتماً نمونه هایی از کار آنها را مرور کنید، به خصوص اگر نمونه هایی در صنعت شما داشته باشند.

کپی رایتینگ چه تفاوتی با بازاریابی محتوا دارد؟
ممکن است اصطلاح «بازاریابی محتوا» را شنیده باشید که شکل دیگری از نوشتن حرفه ای است. در حالی که بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ مشابه هستند، اما یکسان نیستند.
همانطور که بحث کردیم، کپی رایتینگ ماهیت قانع کننده ای دارد. منظور ترغیب شخص به اقدام است. کپی رایتینگ خوب فرد را متقاعد می کند که محصول را بخرد یا به سبد خرید اضافه کند یا تصمیم دیگری بگیرد که او را در مسیر خرید حرکت دهد.
بازاریابی محتوا برای خواننده اطلاعاتی است در حالی که برای موتورهای جستجو بهینه شده است. پستهای وبلاگ، اینفوگرافیکها و کاغذهای سفید به مخاطبان هدف آموزش و اطلاع رسانی میکنند تا بتوانند به تصمیم خرید نزدیکتر شوند. بازاریابی محتوایی با کیفیت بالا همچنین می تواند دانش و اقتدار کسب و کار را افزایش دهد تا اعتبار بیشتری نزد خریداران داشته باشد.
فرض کنید صاحب یک شرکت تهویه مطبوع هستید. نمونه ای از بازاریابی محتوا می تواند یک پست وبلاگی باشد که به خوانندگان آموزش می دهد که چرا تعویض منظم فیلتر هوایشان مهم است. خوانندگان شما را آموزش می دهد، اطلاعات رایگان در اختیار آنها قرار می دهد و باعث می شود که شما معتبر و آگاه به نظر برسید.
صفحه فرود که در آن مشتری می تواند برای تنظیم کولر گازی بهار با تخفیف ثبت نام کند، نمونه ای از کپی رایتینگ است. شما سعی می کنید خواننده را متقاعد کنید که اقدامی انجام دهد (کلمات عمل همیشه کمک می کند). یک عنصر متقاعد کننده وجود دارد که باید خریدار را وادار به ثبت نام برای خدمات کند.
هر دو نوع نوشتار مهم هستند و هر دو می توانند بر فروش شما تأثیر بگذارند. با این حال، بازاریابی محتوا و کپی رایتینگ دو نوع بسیار متفاوت از نوشتن هستند.
چرا کپی رایتینگ مهم است؟
استراتژی های کپی رایتینگ چقدر برای نتایج کسب و کار مهم هستند؟ کپی رایتینگ به چند دلیل مهم است. یکی این است که می تواند تأثیر ملموس و قابل توجهی بر فروش شما و در نتیجه موفقیت کسب و کار شما داشته باشد.
اگر کپیرایتینگ مؤثر، تبدیلها را حتی تا ۱ درصد افزایش میدهد، این میتواند بسته به حجم بازدیدکنندگان و قیمت محصول شما، برای ایجاد یا شکست کسبوکار کافی باشد.
بخش مهم دیگر نوشتن کپی این است که برند شما را به خریداران نشان می دهد. چه از طریق یک پست رسانه اجتماعی، وب سایت یا بازاریابی ایمیلی.
چه اقدامی انجام دهند یا نه، بازدیدکنندگان وب سایت با درک شما و شرکت شما از تجربه خود دور می شوند. کپی در صفحه فرود شما فرصتی است برای انتقال خود و تعیین هویت خود.
آیا کپی رایتینگ شما باید حرفه ای و جدی باشد؟ شاید باید سرگرم کننده و عجیب باشد؟ شاید لحن طعنه آمیز مناسب باشد؟
هیچ پاسخ درست یا غلطی در مورد صدا و لحن در کپیرایتینگ وجود ندارد، اما هنگامی که سبک نوشتاری را انتخاب کردید، به آن پایبند باشید. این بستگی به این دارد که شما به عنوان یک کسب و کار چه کسی هستید، و سپس این به عهده نویسنده کپی است که آن لحن را جذب کند.

7 راهکار موثر برای کپی رایتینگ
از لحاظ گرامری صحیح باشد
لازم نیست کپی رایتینگ 100% گرامرش درست باشد. با این حال، گرامر نمی تواند بد یا غیرحرفه ای باشد. حتی اگر به دنبال لحن عجیب و غریب یا خندهدار هستید، باز هم باید حسی از اعتبار و حرفهای بودن را منتقل کنید. گرامر اشتباه یا بد، مشتریان احتمالی را دور می کند.
تیتر متقاعد کننده
مهمترین عنصر هر نوع کپی رایتینگ ، تیتر یا عنوان است. شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا توجه خواننده را جلب کنید.
تیتر باید فوراً توجه آنها را جلب کند، در مورد نیازی که ممکن است داشته باشند صحبت کند و نشان دهد که آنها مخاطب صحیح آن محصول هستند. یک تیتر معمولاً فقط چند کلمه است، اما نمیتوانید اهمیت آن را اغراق کنید.
نوشتن از لحاظ عاطفی
صفحه فرود کپی باید با خواننده ارتباط برقرار کند. خود زبان نباید احساسی باشد، بلکه باید با احساساتی صحبت کند که خریدار را به سمت جلو سوق دهد.
اگر به مثال تهویه مطبوع خود برگردیم، کپی ممکن است بر این تمرکز داشته باشد که بخواهد خانواده خریدار را در تابستان امسال با خنک نگه داشتن آنها راضی نگه دارد. یا می تواند روی پولی که با یک واحد کارآمدتر پس انداز می کنند تمرکز کند.
روی مزایا تمرکز کنید نه ویژگی ها
در همین راستا، کپی نباید بر ویژگیهای محصول تمرکز کند، بلکه باید بر مزایایی که بازدیدکننده وبسایت از آن ویژگیها دریافت میکند، تمرکز کند.
یک شرکت خودروسازی به جای نوشتن در مورد نکات فنی طراحی خودرو، میتواند بر روی روان و آرام بودن سواری تمرکز کند. در مورد تجربه مشتری در استفاده از محصول بنویسید، نه تجربه شما در طراحی یا ساخت محصول.
زبان مستقیم و واضح
کوتاهی دوست شماست. پاراگراف های طولانی و درشتی ننویسید که عبور از آنها سخت است. کپی جذابی بنویسید که مقیاس پذیر باشد با زبانی واضح و ساده که به راحتی و سریع قابل درک باشد.
اقدامی در صفحه کپی رایتینگ انجام شود
هدف از نوشتن کپی این است که خواننده را وادار به انجام کاری در صفحه فرود شما کند. بنابراین، کپی باید دارای یک دکمه یا لینکی باشد. این می تواند دکمه ای برای خرید یک محصول یا فرمی برای ارسال آدرس ایمیل باشد. هر چه که باشد، CTA باید زبان قوی و مستقیمی داشته باشد که خواننده را متقاعد به اقدام کند.
مخاطب هدف خاص
در نهایت، باید واضح باشد که این پیشنهاد برای آن خواننده خاص یا مخاطب هدف در نظر گرفته شده است. به اشتراک بگذارید که چگونه افرادی مانند آنها از این محصول سود برده اند. در مثال تهویه مطبوع ما، آنها ممکن است در مورد چگونگی بهره مندی صاحبان خانه در آن محله از خدمات یا نحوه پس انداز صاحبان مشاغل در آن منطقه صحبت کنند.

انواع کپی رایتینگ که هر روز می بینید
کپی رایتینگ همه روزه در اطراف شماست. برخی از نمونه های کپی رایتینگ که احتمالاً در فعالیت های روزانه خود می بینید عبارتند از:
- تابلوهای تبلیغاتی
- صفحات وب، مانند صفحات فرود یا صفحات فروش محصول
- ایمیل ها
- نظرسنجی مشتریان
- تبلیغات رادیویی
- آگهی های روزنامه و مجلات
- تبلیغات رسانه های اجتماعی
- کاتالوگ ها
جمع بندی
کار حرفهای در زمینه کپیرایتینگ از جمله حساسترین و تأثیرگذارترین حرفههای جهان است. دلیل این اهمیت به این باز میگردد که گاهی یک جمله یا حتی یک کلمه توانمندی دارد تا تغییرات چشمگیری در فروش و موفقیت یک کسب و کار ایجاد کند. در واقع، کپیرایتر به عنوان یک تبلیغنویس از قدرت و تأثیرگذاری کلمات بهره میبرد تا با استفاده از متون تجاری، مخاطبان را به انجام یک عمل یا خرید واکنش دهد. یک بخش بسیار اساسی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ، مرتبط با بازاریابی محتوا است و از آنجا که متون نقش اساسی در محتوای مارکتینگ ایفا میکنند، اهمیت کپیرایتینگ به عنوان یک عنصر ارزشمند در این فرآیند قابل انکار نیست.