
چک لیست دیجیتال مارکتینگ مورد نیاز هر کسب و کار
چیزهای کمی به اندازه بازاریابی، به ویژه برای شرکت های کوچک و متوسط مهم است. و برای بسیاری از صاحبان مشاغل، بازاریابی دیجیتال می تواند یک چشم انداز بسیار دلهره آور باشد.از کجا شروع می کنی؟ چگونه از بین جمعیت متمایز می شوید؟ چک لیست دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید چگونه باشد؟ اصلا میدونی داری چیکار میکنی؟ اینها برخی از سوالاتی است که در ذهن بسیاری از صاحبان مشاغل وجود دارد.
از سوی دیگر، کمپین بازاریابی دیجیتال نیز می تواند بسیار هیجان انگیز باشد، زیرا به این معنی است که می توانید محصولات خود را به مخاطبان خود ارائه دهید و شروع به کسب درآمد کنید.
اما چه در فکر بازاریابی کسب و کار خود، هیجان زده یا سردرگم باشید، بسیار مهم است که یک برنامه بازاریابی مناسب را در برنامه خود قرار دهید. وگرنه نیمه کاره راه اندازی میکنید، و در نهایت پول را هدر خواهید داد یا بدتر از آن، مشتریان را دور خواهید کرد (و بله، همیشه این اتفاق می افتد).
به همین دلیل است که شما به یک چک لیست مختصر دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید که حاوی همه چیزهایی باشد که قبل از راهاندازی باید آنها را هماهنگ کنید.
سرفصل مطالب
چک لیست دیجیتال مارکتینگ چیست؟
چک لیست دیجیتال مارکتینگ یک مرور کلی از اجزای مختلف است که یک کسب و کار برای یک استراتژی موفق باید آن ها را در نظر بگیرد. این می تواند همه چیز را از استراتژی رسانه های اجتماعی گرفته تا چندین روش مختلف برای تبلیغ محصولات یا خدمات در چندین پلت فرم دیجیتال پوشش دهد.
چندین چیز وجود دارد که می توانید بر اساس مدل کسب و کار خود اضافه یا حذف کنید.
اما در این راهنما، ما به عناصر ضروری برای کمک به برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال خود نگاه خواهیم کرد.

چک لیست ضروری برای بازاریابی دیجیتال
برنامه بازاریابی شما
کسب و کار شما هر چه باشد، باید چیزی داشته باشید که تصمیمات شما را راهنمایی کند و به شما در درک عملکردتان کمک کند: برنامه بازاریابی.
همچنین نیازی به داشتن یک سند بزرگ 1000 صفحه ای برای کمک به شناسایی برنامه بازاریابی خود ندارید. دقیقا برعکس. می توانید طرح بازاریابی خود را روی یک برگه کاغذ قرار دهید و آن را روی تابلوی اعلانات دفتر سنجاق کنید.
بنابراین برنامه بازاریابی شما باید چگونه باشد؟
پیش از راه اندازی:
- بازار هدف شما کیست؟
- پیام شما برای آن بازار چیست؟
- چگونه به آن بازار هدف برسم؟
در حین راه اندازی:
- چگونه سرنخ ها را بگیرم؟
- چگونه سرنخ ها را پرورش خواهم داد؟
- استراتژی تبدیل من چیست؟
بعد از راه اندازی:
- چگونه یک تجربه ممتاز ارائه کنم؟
- چگونه می توانم تعداد مشتری را افزایش دهم؟
- چگونه می توانم ارجاع ایجاد کنم؟
اگر همه این عناصر برنامه بازاریابی خود را در نظر نگرفته اید، می توان آن را چارچوب اساسی مطلق برای موفقیت بازاریابی در نظر گرفت.
یکی از متدهای منحصر به فرد میم مدیا دیجیتال مارکتینگ 360 درجه است.
دیجیتال مارکتینگ ۳۶۰ در واقعیت به ارائه ی یک دید کامل و جامع از تمام جنبه های بازاریابی دیجیتالی و آنلاین شما کمک میکند.
نام تجاری شما
نام تجاری بخشی از چک لیست دیجیتال مارکتینگ است زیرا گفتن آن بسیار ساده تر از انجام آن است. همچنین در کوتاه مدت و میان مدت هیچ فروش مستقیمی را به همراه ندارد. اما اگر به درستی انجام شود، می تواند سود سهام بلندمدت را به همراه داشته باشد.
یک مکان عالی برای شروع برندسازی این است که اطمینان حاصل کنید که نام، لوگو و هویت برند شما در تمام نقاط تماس مشتری شما ظاهر می شود. این بدان معنا نیست که شما نیاز به سرمایه گذاری هزاران نفر در یک برند جدید دارید.
عامل مهم در اینجا این است که اطمینان حاصل شود که مشتریان هر زمان که با وب سایت شما روبرو می شوند، ایمیل دریافت می کنند یا با کسب و کار شما روبرو می شوند، می دانند با چه کسی در تعامل هستند. مکانهای عالی برای شروع، امضای ایمیل، وبسایت و هر بستهبندی است که ارسال میکنید.
احتمالاً نام تجاری شما به خودی خود درآمدی به همراه نخواهد داشت. در واقع باید بیشتر مراقب باشید تا مطمئن شوید که حساب بانکی شما را تخلیه نمی کند. اما، می تواند ROI را در سایر استراتژی های بازاریابی دیجیتال شما بهبود بخشد.
و وقتی با چیزی به پویایی بازاریابی دیجیتال سر و کار دارید، این مزیت اضافی می تواند همه چیز باشد.
ایجاد اعتماد و دیده شدن
چه برای ایجاد یک جریان ثابت از مشتریان بالقوه کار می کنید یا امیدوارید که مشتریان زیادی را جذب کنید، باید بدانید که چگونه کسب و کار خود را موقعیت دهید.
همانطور که در یک لحظه خواهیم دید، فرآیندهای بازاریابی، از جمله تولید محتوا و تبلیغات پولی وجود دارد که یک جریان ثابت را ایجاد می کند. اگرچه اینها به خودی خود استراتژی های کاملی هستند.
اما وقتی نوبت به ارائه کسب و کارتان به مخاطبان می رسد، به مرحله اول نگاه کنید و از خود بپرسید:
- مشتریان آنلاین من به کجا نگاه می کنند؟
- چگونه می توانم خدمات خود را به عنوان راه حلی برای مشکل آنها ارائه کنم؟
- چگونه یا چه زمانی تصمیم به سرمایه گذاری می گیرند؟
- اولین غریزه شما در اینجا احتمالاً این است که بگویید: “آنها در گوگل جستجو می کنند و من می توانم برخی از تبلیغات PPC یا پست های وبلاگ را برای جلب نظر مخاطبان خود ارائه دهم.”
و تا حدی حق با شماست
اما برای کسبوکارهایی که در مراحل اولیه هستند، یا حتی کسانی که به دنبال افزایش بازاریابی خود هستند، دید خوب اغلب به استراتژی بازاریابی رسانههای اجتماعی مربوط میشود.
هر چه در مورد پلتفرمهایی مانند TikTok، Linkedin، Reddit، Facebook یا Instagram فکر میکنید، نمیتوان این واقعیت را کتمان کرد که در حال حاضر دنیا به دنبال بسیاری از اطلاعات خود است. و به احتمال زیاد این شامل مخاطبان هدف شما نیز می شود.
حداقل داشتن یک صفحه در این کانالهای رسانههای اجتماعی میتواند به موفقیت بازاریابی کمک زیادی کند. اینکه پست می کنید یا نه موضوع دیگری است…
اهمیت سئو را درک کنید

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو بخش بزرگی از چک لیست دیجیتال مارکتینگ شماست. دلیل آن این است که ایجاد ترافیک ارگانیک ثابت به این معنی است که شما بازدیدکنندگان وب سایت «رایگان» را دریافت می کنید – اگرچه «رایگان» در نقل قول است زیرا راه اندازی بیشتر زمان صرف می کند.
با یک استراتژی محتوا و پیروی از بهترین شیوه های سئو گوگل، می توانید رتبه بندی موتور جستجوی خود را افزایش دهید و امیدوارم حتی فروش را افزایش دهید.
به عنوان یک بازاریاب تجاری، بهتر است به جای دنبال کردن بک لینک ها، روی سئوی داخلی خود تمرکز کنید. به زبان ساده – این به معنای تمرکز بر روی یک برنامه محتوایی برای وب سایت خود و نگرانی در مورد رتبه بندی دامنه و بک لینک های بعدی است.
شایان ذکر است که سئو یک استراتژی بازاریابی میانمدت تا بلندمدت است.. به گفته Semrush، ممکن است تا 6 ماه طول بکشد تا نتایج را مشاهده کنید.
اما در ازای ترافیک منظم گوگل و دیده شدن برند، ارزش سرمایه گذاری در آن را دارد.
یک استراتژی PPC ایجاد کنید

بخش کلیدی بسیاری از چک لیست های دیجیتال مارکتینگ ، اجرای تبلیغات PPC، اغلب تبلیغات گوگل است. ایجاد یک استراتژی PPC ساده به نظر می رسد. اما مانند هر چیز دیگری در استراتژی بازاریابی محتوای شما، نیاز به تجربه و آزمون و خطای زیادی دارد تا مشخص شود چه چیزی جواب میدهد و چه چیزی خوب نیست.
داشتن آن الگوی طرح بازاریابی اولیه به شما کمک می کند تا در اینجا به دنبال موقعیت خود برای نتایج بهینه باشید.
پرورش ارتباطات با مشتریان
هر استراتژی که در برنامه بازاریابی خود بگنجانید، باید در پرورش سرنخ نیز نقش داشته باشید. این یعنی چی؟ این به سادگی فرآیند اطمینان از این است که به افرادی که وارد قیف شما شده اند فرصت کافی برای تبدیل شدن به مشتریان واقعی داده می شود.
بنابراین چطور اینکار انجام میدی؟
رایجترین راه برای پرورش سرنخها جمعآوری آدرسهای ایمیل یا اطلاعات تماس آنها و افزودن آنها به لیست پستی است.
نحوه دریافت این سرنخها ممکن است از طریق فرم ثبتنام، کارتهای ویزیت یا حتی از فروش واقعی باشد.
بازاریابی ایمیلی روشی مقرون به صرفه برای حفظ اطلاعات مشتریان و مشتریان بالقوه است. اما مانند هر استراتژی بازاریابی، به این سادگی نیست که هر هفته یک یا دو هفته یک ایمیل دریافت کنید و در مورد آخرین عرضه محصول یا فروش آخر فصل به مردم بگویید.
خدمات پس از فروش
خدمات مشتری استراتژی دیگری از چک لیست دیجیتال مارکتینگ است که مستقیماً منجر به افزایش فروش نمی شود، اما می تواند در دراز مدت ارزشمند باشد. تنها چیزی که لازم است چند تجربه منفی مشتری است تا برند شما اعتماد مخاطبان هدف شما را از دست بدهد.
اما از طرف دیگر، با پرورش یک تجربه مثبت، می توانید بازخورد مثبت ایجاد کنید و چرخه ای از ارجاعات را پرورش دهید. این ابزار قدرتمندی است که هر صاحب کسب و کار کوچک باید به عنوان بخشی از طرح کسب و کار خود به دنبال آن باشد.
این ایده خوبی است که با رویکردی حرفهای، زمانی را به بررسی نقدهای آنلاین منفی اختصاص دهید و به دنبال راهحلهای سریع و دوستانه باشید. همچنین میتوانید تلاشهای خود را به سایر نقاط تماس مانند سؤالات مشتری از طریق تماسهای تلفنی و چت زنده گسترش دهید تا این پیام را تقویت کنید که مشتریان شما در ذهن خود هستند.
کمپین بازاریابی خود را راه اندازی کنید
یکی از دام های نهایی که باید به آن اشاره کرد این است که قبل از راه اندازی، منتظر بمانید تا طرح بازاریابی شما کامل شود. این یک عمل خطرناک است زیرا هرگز کامل نخواهد بود. میلیون ها چیز دیگر وجود دارد که می توانید به چک لیست بازاریابی دیجیتال خود اضافه کنید.
اما، چیزهای کمی سریعتر از تبلیغات دیجیتال حرکت می کنند. رسانه های جدید به طور مداوم در حال گسترش هستند و بازار هدف شما گزینه های بیشتری نسبت به قبل دارد. هر چه بیشتر منتظر بمانید، بیشتر ضرر می کنید.
جمع بندی
دیجیتال مارکتینگ متکی به تعیین هدفهای دقیق، شناخت عمیق مخاطبان، استراتژی محتوا مناسب، ایجاد نام تجاری، و بهرهگیری کمپین های تبلیغاتی است. ایجاد ارتباط موثر با مخاطبان از طریق کانالهای مختلف و مدیریت هوشمندانه بودجه، همچنین بهینهسازی سایت و استفاده از تکنیکهای سئو، ارکان اساسی موفقیت در دیجیتال مارکتینگ را تشکیل میدهند. این عناصر همگرا با یکدیگر، تضمینکننده یک استراتژی جامع و اثربخش در دنیای دیجیتال میشوند.
برای دریافت راهنمایی های بیشتر و دریافت اطلاعات و مشاوره رایگان میتوانید همین حالا به ما پیام دهید یا از طریق راه های ارتباطی با ما تماس داشته باشید. میم مدیا تمام تلاش خود را میکند تا شما بهترین باشید.