
چطور کمپین تبلیغاتی موفق درست کنیم: آموزش گام به گام
جلب توجه مخاطبان و متقاعد کردن آنها به انجام کاری چالش بزرگی است. کمپینهای تبلیغاتی یکی از راههای موثر برای رسیدن به این هدف هستند. با این حال، ایجاد یک کمپین موفق نیازمند برنامهریزی دقیق، اجرا و نظارت است. در این مقاله، شما را با گامهای کلیدی برای اینکه چطور کمپین درست کنیم، آشنا میکنیم.
با دنبال کردن این مراحل، میتوانید کمپینی طراحی کنید که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک میکند، چه افزایش آگاهی از برند باشد، چه افزایش فروش و چه ایجاد تعامل با مشتریان.
کمپین تبلیغاتی چیست؟
کمپین تبلیغاتی مجموعهای از اقدامات هماهنگ و هدفمند است که برای ترویج یک محصول، خدمات، برند یا ایده خاص در یک بازه زمانی مشخص انجام میشود. این اقدامات میتوانند شامل تبلیغات در رسانههای مختلف، روابط عمومی، بازاریابی محتوایی، رویدادهای تبلیغاتی و سایر فعالیتهای مرتبط باشند.
هدف اصلی یک کمپین تبلیغاتی، رسیدن به مخاطبان هدف و متقاعد کردن آنها به انجام یک اقدام خاص است، مانند خرید محصول، استفاده از خدمات، یا حمایت از یک ایده.
کمپینهای تبلیغاتی میتوانند در اشکال و اندازههای مختلفی طراحی و اجرا شوند و از روشهای مختلفی برای جلب توجه مخاطبان و رسیدن به اهدافشان استفاده میکنند.
چطور کمپین درست کنیم در 7 گام
در ادامه آموزش گام به گام اینکه چطور کمپین درست کنیم آمده است:
1. اهداف را مشخص کنید
اولین گام کمپین ترسیم مجموعه ای از اهداف است. تعیین کنید که آیا این کمپین برای دستیابی به مشتریان جدید، افزایش وفاداری به برند و تکرار حمایت، افزایش میانگین فروش بلیط یا معرفی چیز جدیدی برای کسب و کار شما است. سعی کنید تعیین کنید چه کاری می توانید انجام دهید تا کسب و کار خود را به جلو حرکت دهید و اهداف خاصی را بر اساس آنچه پیدا می کنید ایجاد کنید. هرچه بتوانید دقیق تر باشید، بهتر می توانید پیام ایجاد کنید و موفقیت کمپین را بسنجید.
2. تعیین بودجه

اکنون که اهداف کمپین خود را می دانید، آماده تعیین بودجه هستید. اگر محصول یا خدماتی را تبلیغ می کنید، دانستن قدرت خرید مخاطبانتان مفید خواهد بود تا بتوانید بازده سرمایه گذاری بازاریابی خود را تخمین بزنید. این به شما کمک می کند تا تعیین کنید که چقدر می توانید در کمپین هزینه کنید در حالی که همچنان سود دارید.
مهم است که یک بودجه واقع بینانه تنظیم کنید که هم به اندازه کافی بزرگ باشد که پیام شما را به طور مؤثر به مخاطبان منتقل کند و هم به اندازه کافی کوچک باشد که حاشیه سود شما را حفظ کند. همچنین باید مطمئن شوید که می توانید هزینه کمپین در حال برنامه ریزی را پوشش دهید.
3. مخاطب هدف را تعیین کنید
مخاطب هدف برای یک کمپین به دو سوال بستگی دارد: اینکه چه کسی قبلاً از محصول یا خدمات شما استفاده می کند و آیا می خواهید دامنه دسترسی خود را گسترش دهید. اگر هدف شما افزایش وفاداری به برند و ایجاد انگیزه برای مشتریان تکراری است، باید درک عمیقی از اینکه مشتری فعلی شما چه کسی است داشته باشید. اگر می خواهید دامنه کسب و کار خود را گسترش دهید و مخاطبان جدیدی را هدف قرار دهید، هنوز مهم است که بدانید در حال حاضر چه نوع فردی از کسب و کار شما بیشتر استفاده می کند.
شما باید میانگین درآمد مشتری خود و علایق و نیازهای آنها را بدانید. اگر بتوانید مشخص کنید که چرا مشتریان فعلی شما کسب و کار شما را انتخاب می کنند، می توانید درک کنید که کسب و کار شما چه نیازهایی را برای آنها برآورده می کند و نقاط قوت کسب و کار شما چیست. این به شما کمک می کند مشتریان جدیدی با نیازهای مشابه پیدا کنید.
4. رسانه های خود را انتخاب کنید
گام بعدی برای سوال چطور کمپین درست کنیم ، انتخاب درست رسانه ها است.
برای تصمیمگیری اینکه کدام رسانه برای این کمپین بهترین است، به رسانههایی که مخاطبان هدف شما بیشتر استفاده میکنند و اینکه چگونه رسانههای مختلف با اهداف و بودجه کمپین شما همسو میشوند، فکر کنید. آیا سعی در افزایش فروش آنلاین دارید؟ تبلیغات PPC و رسانه های اجتماعی ممکن است بهترین کار را داشته باشند. آیا می خواهید برای یک تبلیغ فصلی ترافیک پیاده روی را افزایش دهید؟ به استفاده از تلویزیون و روزنامه فکر کنید.
بهترین کمپین ها معمولا از ترکیبی از رسانه های مختلف برای هدف قرار دادن و هدف قرار دادن مجدد مشتریان استفاده می کنند. با انتخاب گسترده ای از رسانه های چاپی، دیجیتال و حضوری در اختیار شما، ممکن است ارزش داشته باشد علاوه بر رسانه های قابل اعتماد، یک رسانه جدید را امتحان کنید و ببینید که چگونه بر کمپین شما تأثیر می گذارد.
5. پیام رسانی خود را توسعه دهید
اکنون شما آماده اید تا در مورد پیام رسانی کمپین خود طوفان فکری را شروع کنید! شما می خواهید پیام با مخاطبان هدف شما طنین انداز شود، بنابراین می خواهید پیامی ایجاد کنید که نیازها، علایق و تجربیات آنها را بیان کند. به یاد داشته باشید، پیام رسانی باید بر روی مصرف کننده و اینکه کسب و کار شما چه سودی برای آنها خواهد داشت متمرکز شود.
زمانی که تصمیم گرفتید چه می خواهید بگویید، نحوه بیان آن را مشخص کنید. چند کلمه یا جمله (و به یاد داشته باشید، کمتر، بیشتر است) را انتخاب کنید که پیام شما را محصور کند و یک فراخوان برای اقدام (CTA) واضح ارائه دهد. این همچنین زمان خوبی برای انتخاب یا ایجاد تصاویری است که پیام را برجسته می کند. به خاطر داشته باشید که شما تقریباً سه ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطبان خود را به خود جلب کنید، بنابراین پیام شما باید هم جالب و هم مختصر باشد.
6. نتایج را اندازه گیری کنید

به جای اینکه منتظر بمانید تا کمپین به پایان برسد، می خواهید سعی کنید نتایج رسانه های مختلف خود را در طول کمپین نظارت کنید. این ممکن است به معنای شمارش تعداد افرادی باشد که از یک کوپن از روزنامه استفاده کرده اند یا روی یک آگهی آنلاین کلیک کرده اند. اگر یک جنبه از کمپین شما پر رونق است در حالی که جنبه دیگر نه، تغییراتی را برای بهبود نتایج در نظر بگیرید.
در پایان کمپین، نتایج را مطالعه کنید تا مشخص کنید آیا در رسیدن به اهداف ذکر شده در مرحله اول موفق بوده اید یا خیر. اگر بله، چگونه می توانید از آن موفقیت سرمایه گذاری کنید و آن را به موفقیت بیشتری تبدیل کنید؟ اگر نه، چه چیزی شما را از رسیدن به اهدافتان باز داشت و چگونه می توانید دفعه بعد بهتر عمل کنید؟ آیا نتایج غیرمنتظره ای وجود داشت که به شما در بهبود کسب و کار و بازاریابی آینده کمک کند؟
7. با رقبا مقایسه کنید
اگر کمپین شما آنقدر که انتظار داشتید موفقیت نداشت، شروع به بررسی استراتژی های بازاریابی رقبای خود کنید. اینها شرکت هایی هستند که مخاطبان هدف شما را به اشتراک می گذارند و محصولات و خدمات مشابهی را ارائه می دهند.
سپس میخواهید بدانید که چه چیزی کسبوکار آنها را از شما متمایز میکند و بر نحوه موقعیت آنها در تبلیغات نظارت کنید. این به شما کمک می کند خود را متمایز کنید.
جمع بندی
ایجاد یک کمپین موفق نیازمند برنامهریزی دقیق، اجرا و نظارت است. در این راهنمای گام به گام، اینکه چطور کمپین درست کنیم را شرح دادیم.