
مفهوم و هدف از مارکتینگ چیست؟
در دنیای امروزی، بازارها به سرعت تغییر میکنند و رقابت برای جلب توجه مشتریان بیش از هر زمان دیگری شدیدتر است. به همین دلیل، مفهوم و هدف از مارکتینگ به عنوان یکی از ابزارهای بنیادی برای موفقیت هر کسب و کار، بیش از پیش به اهمیت برخوردار شده است. اما هدف اصلی از انجام فعالیتهای مارکتینگ چیست؟
در این مقاله، به بررسی هدف از مارکتینگ میپردازیم و تأثیر آن بر کسب و کارها را بررسی میکنیم. ابتدا به تعریف مارکتینگ و اهمیت آن در جذب و نگهداشتن مشتریان میپردازیم، سپس به بررسی اهداف اصلی مارکتینگ از جمله افزایش فروش، افزایش شناخت برند، و ارتقاء رضایت مشتریان میپردازیم. در نهایت، اثرات موفقیتآمیز انجام فعالیتهای مارکتینگ بر کسب و کارها و جوامع را مورد بررسی قرار میدهیم.
سرفصل مطالب
مارکتینگ یا بازاریابی چیست؟
بازاریابی به هر اقدامی اطلاق می شود که شرکت برای جذب مخاطب به محصول یا خدمات شرکت از طریق پیام رسانی با کیفیت بالا انجام می دهد. هدف از مارکتینگ ارائه ارزش مستقل برای مشتریان بالقوه و مصرف کنندگان از طریق محتوا، با هدف بلندمدت نشان دادن ارزش محصول، تقویت وفاداری به برند و در نهایت افزایش فروش است.
مارکتینگ یک جزء ضروری در طول توسعه محصول، یا فروش، یا توزیع خرده فروشی است. اما وقتی به آن فکر می کنید منطقی است. بازاریابان محکم ترین انگشت را روی نبض شخصیت مصرف کننده شما دارند. هدف بازاریابی تحقیق و تجزیه و تحلیل مشتریان شما در تمام مدت، انجام گروه های متمرکز، ارسال نظرسنجی، مطالعه خرید آنلاین است. عادات، و یک سوال اساسی بپرسید: “مصرف کننده ما کجا، چه زمانی و چگونه می خواهد با تجارت ما ارتباط برقرار کند؟” در اینجا، بیایید اهداف مارکتینگ، همراه با انواع بازاریابی و تفاوت را بررسی کنیم. بین بازاریابی و تبلیغات. چه یک بازاریاب باتجربه باشید که به دنبال تجدید تعاریف خود هستید، چه مبتدی که به دنبال درک چیستی بازاریابی در وهله اول هستید، ما شما را تحت پوشش قرار داده ایم.
هدف از مارکتینگ چیست؟

بازاریابی فرآیند علاقه مند کردن مردم به محصول یا خدمات شرکت شما است. این از طریق تحقیقات بازار، تجزیه و تحلیل و درک علایق مشتری ایده آل شما اتفاق می افتد. بازاریابی به تمام جنبه های یک تجارت از جمله توسعه محصول، روش های توزیع، فروش و تبلیغات مربوط می شود.
بازاریابی مدرن در دهه 1950 شروع شد، زمانی که مردم شروع به استفاده از رسانه های چاپی برای تأیید یک محصول کردند. با ورود تلویزیون – و به زودی اینترنت – وارد خانهها شد، بازاریابان میتوانند کمپینهای کاملی را در چندین پلتفرم انجام دهند. و همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، طی 70 سال گذشته، بازاریابان برای تنظیم دقیق نحوه فروش یک محصول به مشتریان برای بهینه سازی موفقیت، اهمیت فزاینده ای پیدا کرده اند. در واقع، هدف از مارکتینگ جذب مشتریان به برند شما از طریق پیام رسانی است. . در حالت ایدهآل، این پیام برای مخاطبان هدف شما مفید و آموزشی خواهد بود تا بتوانید مشتریان را به سرنخ تبدیل کنید.
انواع مارکتینگ کدامند؟
محل زندگی کمپینهای بازاریابی شما کاملاً به اختصاص وقت مشتریانتان وابسته است. این بستگی به شما دارد که تحقیقات بازار را انجام دهید تا مشخص شود کدام روش بازاریابی – و ترکیبی از ابزارها در هر روش – برای ساخت برند شما بهترین نتیجه را به همراه دارد. در حال حاضر، چندین نوع بازاریابی وجود دارد که ارتباط مستقیمی با محیط فعلی دارند و برخی از آنها نیز با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفتهاند:
- بازاریابی اینترنتی: ایده حضور در اینترنت به دلایل تجاری به خودی خود نوعی بازاریابی است.
- بهینه سازی برای موتورهای جستجو: به اختصار «SEO»، این فرآیند بهینه سازی محتوای یک وب سایت به گونه ای است که در نتایج موتورهای جستجو ظاهر شود. این توسط بازاریابان برای جذب افرادی استفاده می شود که جستجوهایی را انجام می دهند که نشان می دهد آنها علاقه مند به یادگیری در مورد یک صنعت خاص هستند.
- وبلاگ مارکتینگ: وبلاگ ها دیگر منحصر به نویسنده نیستند. اکنون برندها وبلاگ هایی را منتشر می کنند تا در مورد صنعت خود بنویسند و علاقه مشتریان بالقوه ای را که برای کسب اطلاعات در اینترنت جستجو می کنند، پرورش دهند.
- سوشال مدیا مارکتینگ: کسب و کارها می توانند از فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و شبکه های اجتماعی مشابه استفاده کنند تا در طول زمان بر مخاطبان خود تأثیر بگذارند.
- ویدیو مارکتینگ: در حالی که زمانی فقط تبلیغات تجاری وجود داشت. بازاریابان اکنون برای ایجاد و انتشار انواع ویدیوهایی که مشتریان اصلی آنها را سرگرم و آموزش میدهند، پول خرج میکنند.
مارکتینگ و تبلیغات

مارکتینگ مستلزم توسعه محصول، تحقیقات بازار، توزیع محصول، استراتژی فروش، روابط عمومی و پشتیبانی مشتری است. بازاریابی در تمام مراحل فروش یک کسب و کار ضروری است و میتواند از پلتفرمها، کانالهای رسانههای اجتماعی و تیمهای متعدد درون سازمان خود برای شناسایی مخاطبان خود، برقراری ارتباط با آنها، تقویت صدای آن و ایجاد وفاداری به برند در طول زمان استفاده کند. از سوی دیگر، تبلیغات تنها یکی از اجزای بازاریابی است. این یک تلاش استراتژیک است که معمولاً برای گسترش آگاهی از یک محصول یا خدمات به عنوان بخشی از اهداف جامع تر ذکر شده در بالا پرداخت می شود. به زبان ساده، این تنها روشی نیست که بازاریابان برای فروش محصول استفاده می کنند.
برای پخش راهاندازی محصول جدید خود، راهنمای محصول قابل دانلود را در وبسایت خود منتشر میکند، ویدیویی را در اینستاگرام پست میکند که محصول جدید خود را نشان میدهد و روی یک سری نتایج جستجوی حمایت شده در Google سرمایهگذاری میکند که ترافیک را به صفحه محصول جدید در وبسایت خود هدایت میکند.
اکنون ، کدام یک از تصمیمات بالا بازاریابی و کدام تبلیغات بود؟ تبلیغات در اینستاگرام و گوگل انجام شد. اینستاگرام عموماً یک کانال تبلیغاتی نیست. اما زمانی که برای برندسازی استفاده میشود، میتوانید پایگاهی از فالوورها را ایجاد کنید که هرازگاهی برای اعلام ملایم محصول آماده میشوند. گوگل قطعا برای تبلیغات در این مثال استفاده شده است. این شرکت برای فضا در گوگل پرداخت – برنامه ای که به عنوان پرداخت به ازای کلیک (PPC) شناخته می شود. که در آن ترافیک را به یک صفحه خاص متمرکز بر محصول خود هدایت می کند. یک تبلیغ آنلاین کلاسیک.
مدل 4P در مارکتینگ
اساساً، این 4 P توضیح می دهند که چگونه بازاریابی با هر مرحله از تجارت تعامل دارد.
محصول (Product)
فرض کنید برای محصولی که میخواهید کسبوکارتان بفروشد، ایدهای دارید. بعدش چی؟ اگر تازه شروع به فروش کنید احتمالاً موفق نخواهید شد. در عوض، به تیم بازاریابی خود نیاز دارید تا تحقیقات بازار را انجام دهد و به برخی از سؤالات مهم پاسخ دهد:
مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ آیا بازار مناسبی برای این محصول وجود دارد؟ چه پیامهایی باعث افزایش فروش محصول میشوند و در کدام پلتفرمها؟ توسعه دهندگان محصول شما چگونه باید محصول را تغییر دهند تا احتمال موفقیت را افزایش دهند؟ گروههای تمرکز درباره محصول چه فکر میکنند و چه سوالات یا تردیدهایی دارند؟ بازاریابان از پاسخ این سؤالات برای کمک به کسبوکارها برای درک تقاضا برای محصول و افزایش کیفیت محصول با ذکر نگرانیهای ناشی از گروههای تمرکز یا شرکتکنندگان در نظرسنجی استفاده میکنند.
قیمت (Price)
تیم بازاریابی شما قیمت محصولات رقبا را بررسی می کند یا از گروه های متمرکز و نظرسنجی ها استفاده می کند تا تخمین بزند که مشتری ایده آل شما چقدر مایل به پرداخت است. قیمت آن بسیار بالاست، و شما از یک پایه مشتری مستحکم ضرر خواهید کرد. قیمت آن بسیار پایین است، و ممکن است پول بیشتری نسبت به کسب درآمد از دست بدهید. خوشبختانه، بازاریابان می توانند از تحقیقات صنعت و تجزیه و تحلیل مصرف کننده برای ارزیابی محدوده قیمت مناسب استفاده کنند.
محل عرضه (Place)
بسیار مهم است که بخش بازاریابی شما از درک و تجزیه و تحلیل خود از مصرف کنندگان کسب و کار شما برای ارائه پیشنهادهایی برای نحوه و مکان فروش محصول خود استفاده کند. شاید آنها معتقدند که یک سایت تجارت الکترونیک بهتر از یک مکان خرده فروشی کار می کند یا برعکس. یا، شاید آنها بتوانند بینش هایی در مورد اینکه کدام مکان ها برای فروش محصول شما، چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی، مناسب تر هستند، ارائه دهند.
برنامه فروش (Promotion)
این P احتمالاً همان چیزی است که از ابتدا انتظار داشتید: تبلیغات شامل هر گونه تبلیغات آنلاین یا چاپی، رویداد یا تخفیفی است که تیم بازاریابی شما برای افزایش آگاهی و علاقه به محصول شما ایجاد می کند و در نهایت منجر به فروش بیشتر می شود. در طول این مرحله، احتمالاً روشهایی مانند کمپینهای روابط عمومی، تبلیغات، یا تبلیغات رسانههای اجتماعی را خواهید دید. امیدواریم، تعریف ما و چهار P به شما در درک هدف از مارکتینگ و نحوه تعریف آن کمک کند. بازاریابی با تمام زمینه های یک کسب و کار تلاقی می کند. بنابراین مهم است که بدانید چگونه از بازاریابی برای افزایش کارایی و موفقیت کسب و کار خود استفاده کنید.
جمع بندی
به بررسی مفهوم و اهمیت مارکتینگ و هدف اصلی آن میپردازد. در این راستا، تأثیر تحقیقات بازار و انتخاب روشهای مناسب برای ایجاد برند موفق مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. همچنین، انواع مختلف مارکتینگ و نقش هرکدام در رشد و توسعه کسب و کارها تشریح شده است. به علاوه، مفهوم چهار P اصلی مارکتینگ یعنی محصول (Product)، قیمت (Price)، برنامه فروش (Promotion) و محل (Place) مورد بررسی و توضیح قرار گرفته است. این مقاله به وضوح نشان میدهد که تطابق با محیط فعلی و انتخاب استراتژیهای مارکتینگ مناسب، اساسی برای موفقیت و پیشرفت کسب و کارهاست.