پرش لینک ها
متاورس چیست

متاورس چیست و چرا مهم است؟

دنیای مجازی را تصور کنید که در آن میلیاردها نفر زندگی می‌کنند، کار می‌کنند، خرید می‌کنند، یاد می‌گیرند و با یکدیگر تعامل دارند – همه اینها از راحتی روی کاناپه‌هایشان در دنیای فیزیکی. به این دنیا متاورس میگوییند.

در این دنیا، صفحه‌های رایانه‌ای که امروزه برای اتصال به یک وب جهانی از اطلاعات استفاده می‌کنیم. تبدیل به پورتال‌هایی برای یک قلمرو مجازی سه بعدی شده‌اند که قابل لمس است — مانند زندگی واقعی، فقط بزرگ‌تر و بهتر. فکس‌های دیجیتالی خودمان، یا آواتارها، آزادانه از تجربه‌ای به تجربه دیگر می‌روند و هویت و پولمان را با خود می‌برند.

این به عنوان متاورس شناخته می شود و با وجود هیاهو، امروزه وجود ندارد.

رهبران سازمانی باید از مفهومی که به سرعت در حال تکامل است و می تواند اساساً نحوه زندگی انسان ها را تغییر دهد، بسازند؟

در سراسر راهنما، پیوندهایی به کاوش های عمیق در مورد این موضوعات و سایر موضوعات مرتبط، و همچنین به تعاریف مفاهیم مهم در متاورس مانند قابلیت همکاری، دوقلوهای دیجیتال و محاسبات فضایی وجود دارد.

متاورس چیست؟

متاورس چشم اندازی از چیزی است که بسیاری در صنعت کامپیوتر معتقدند تکرار بعدی اینترنت است: فضای مجازی واحد، مشترک، غوطه ور، پایدار و سه بعدی که در آن انسان ها زندگی را به گونه ای تجربه می کنند که در دنیای فیزیکی نمی توانستند.

برخی از فناوری‌هایی که دسترسی به این دنیای مجازی را فراهم می‌کنند، مانند هدست‌های واقعیت مجازی (VR) و عینک‌های واقعیت افزوده (AR) به سرعت در حال تکامل هستند. سایر اجزای حیاتی متاورس، مانند پهنای باند کافی یا استانداردهای قابلیت همکاری، احتمالاً سالها باقی مانده اند یا ممکن است هرگز محقق نشوند.

اصطلاح متاورس در سال 1992 توسط نویسنده نیل استفنسون در رمان علمی تخیلی خود Snow Crash ابداع شد و کار بر روی فناوری‌هایی که زیربنای یک اینترنت مبتنی بر واقعیت مجازی هستند به دهه‌ها قبل برمی‌گردد.

متاورس

چرا متاورس مهم است؟

Metaverse زمانی که فیس‌بوک هویت سازمانی خود را در اکتبر 2021 به متا تغییر نام داد و اعلام کرد که در آن سال حداقل 10 میلیارد دلار در این مفهوم سرمایه‌گذاری می‌کند، به یک کلمه رایج تبدیل شد. علاوه بر متا، غول‌های فناوری از جمله گوگل، مایکروسافت، انویدیا و کوالکام نیز در حال سرمایه‌گذاری هستند. میلیاردها دلار در این مفهوم.مشاور مدیریت McKinsey & Company به طرز صعودی پیش‌بینی کرده است که اقتصاد متاورس تا سال 2030 به 5 تریلیون دلار خواهد رسید. بخش های مهم

مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  شاخص کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟

امروزه شرکت ها از این اصطلاح برای اشاره به انواع مختلف محیط های آنلاین پیشرفته استفاده می کنند. اینها از بازی‌های ویدیویی آنلاین مانند فورتنایت گرفته تا مکان‌های کار مجازی نوپا مانند مایکروسافت Mesh یا Meta’s Horizon Workrooms تا اتاق‌های رختکن مجازی و اتاق‌های عمل مجازی را شامل می‌شود. به جای یک فضای مجازی مشترک، نسخه کنونی متاورس به صورت چندجهانی در حال شکل گیری است. انبوهی از متاورس ها با قابلیت همکاری محدود به عنوان شرکت هایی که به دنبال موقعیت هستند.

ترکیبی از شور و شوق غیرانتقادی برای متاورژن و عدم اطمینان عمیق در مورد چگونگی بیرون آمدن آن، برخی از واکنش‌ها را برانگیخته است. ناظران صنعت این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا متاورس در نهایت با تجربیات دیجیتالی که امروز داریم بسیار متفاوت خواهد بود یا اگر چنین است. آیا توده‌ها مایل خواهند بود ساعت‌ها در روز را در یک هدست به فضای دیجیتال بگذرانند.

متاورس چگونه کار میکند؟

از آنجایی که متاورس تا حد زیادی ساخته نشده است، توافق کمی در مورد نحوه عملکرد آن وجود دارد.

با این حال، به طور کلی، متاورس یک اکوسیستم دیجیتالی است. بر اساس انواع مختلف فناوری سه بعدی، نرم‌افزار همکاری بلادرنگ و ابزارهای مالی غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین ساخته شده است.

عواملی مانند میزان قابلیت همکاری بین دنیای مجازی، قابلیت حمل داده ها، حاکمیت و رابط های کاربری به نحوه بیرون آمدن متاورس بستگی دارد.

لورن لوبتسکی، مدیر ارشد Bain & Company، در جلسه ای در مورد متاورس در اجلاس استراتژی پلتفرم MIT 2022، سه سناریو ممکن را تشریح کرد:

  • متاورس همچنان دامنه ای از برنامه های کاربردی است که توسط مصرف کنندگان برای سرگرمی و بازی استفاده می شود، اما از واقعیت مجازی فراگیر فاصله دارد.
  • متاورس توسط اکوسیستم های رقیب بزرگ کنترل می شود – به عنوان مثال، دنیای متا اپل و اندروید – با قابلیت همکاری محدود.
  • متاورس فضایی پویا، باز و قابل تعامل است، بسیار شبیه به اینترنت اما به صورت سه بعدی.

چگونه می توان به متاورس دسترسی پیدا کرد؟

متاورس 2

دو فناوری که برای توسعه و رشد متاورس مهم هستند، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستند:

  • واقعیت مجازی یک محیط سه بعدی شبیه‌سازی شده است. که کاربران را قادر می‌سازد تا با محیط مجازی به گونه‌ای تعامل داشته باشند که واقعیت را آنطور که از طریق حواس ما درک می‌شود، تقریبی کند. این تقریب واقعیت در حال حاضر معمولاً از طریق یک هدست VR که میدان دید کاربر را در اختیار می‌گیرد قابل دسترسی است. هپتیک ها، از جمله دستکش، جلیقه و حتی لباس های ردیابی تمام بدن، تعامل واقعی تری را با محیط مجازی امکان پذیر می کنند.
  • واقعیت افزوده نسبت به VR غوطه ورتر است. از طریق یک نوع لنز، پوشش های دیجیتال را در بالای دنیای واقعی اضافه می کند. کاربران همچنان می توانند با محیط واقعی خود تعامل داشته باشند. بازی Pokémon Go یک نمونه اولیه از AR است. عینک گوگل و نمایشگرهای هدآپ در شیشه جلوی خودروها، محصولات AR مصرفی شناخته شده ای هستند.
مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  زامبی پیج چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

تحلیلگر ارشد گارتنر، Tuong H. Nguyen، به Lawton گفت که آیا تجربیات VR و AR رابط های اولیه متاورس هستند یا خیر، باید دید که باید دید، و افزود که آنچه ما اکنون داریم، پیش سازها یا راه حل های پیش متاورس هستند.

در حال حاضر، بسیاری از تجربیات متاورس مانند ارائه شده توسط پلتفرم های بازی مانند Roblox، Decentraland و Minecraft از طریق مرورگرها یا دستگاه های تلفن همراه و اتصال سریع اینترنت قابل دسترسی هستند.

سایر فناوری های متاورس

چندین فناوری دیگر، علاوه بر واقعیت مجازی، در شکل دهی متاورس نقش دارند. با این حال، فهرست قطعی هنوز متبلور نشده است.

  • هوش مصنوعی.
  • اینترنت اشیا
  • واقعیت توسعه یافته، از جمله واقعیت مجازی و واقعیت افزوده.
  • رابط های مغز و کامپیوتر
  • مدل سازی و بازسازی سه بعدی
  • محاسبات فضایی و لبه ای
  • بلاک چین.

متاورس امروزه برای چه چیزی استفاده می شود؟

صنعت بازی‌های آنلاین تجربه چندین دهه در ایجاد جهان‌های فراگیر از طریق فناوری‌هایی مانند بازی VR دارد. و تا آنجایی که یک پروتو متاورس کاربرد اصلی دارد، مخاطبان انبوهی که – البته نه همزمان – به مانند Roblox، Epic Games و Decentraland می‌آیند، پیشنهاد می‌کنند که بازی، ساختن دنیای مجازی و سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات ممکن است.

شرکت‌ها در حال آزمایش برنامه‌های متاورس در محل کار هستند. که بر اساس برنامه‌های کاربردی مجازی شرکت‌ها در طول همه‌گیری برای پشتیبانی از کار از راه دور مستقر شده‌اند. کاربرد اولیه فناوری های متاورس شامل آموزش در محل کار است. برخی از بیمارستان‌ها در حال حاضر از VR و AR برای آموزش روش‌های پزشکی رایج استفاده می‌کنند. یکی از فناوری‌هایی که تأیید شده است Medivis است. یک سیستم جراحی AR که به جراحان اجازه می‌دهد به سرعت با سیستم تصویربرداری دیجیتال بیمارستان همگام شوند. دیگر برنامه های کاربردی متاورس شامل موارد زیر است:

  • آواتارهای دوقلو دیجیتال. نه تنها بر روی صفحه نمایش رایانه وجود خواهند داشت، بلکه به عنوان هولوگرام های مبتنی بر هوش مصنوعی یا تصاویر هولوگرافیک ارائه می شوند که وظایفی برای آنها تعیین شده است. برای مثال، یک مدیر عامل می‌تواند هولوگرام مبتنی بر هوش مصنوعی از خود را فعال کند تا همزمان با چندین گروه ذینفع درگیر شود.
  • شرکت ها شروع به استفاده از متاورس برای افزودن “یک عنصر واقع گرایی” به تجربیات کاری از راه دور کرده اند. این شامل راه اندازی اتاق های سه بعدی است که در آن کارمندان می توانند با یکدیگر همکاری کنند.
متاورس 3

متاورس چگونه بر آینده تاثیر خواهد گذاشت؟

باید تاکید کرد که فراجهان هنوز مجموعه‌ای از احتمالات است، نه یک واقعیت. ناشناخته های زیادی وجود دارد. اینکه چگونه متاورس دقیقاً آشکار می شود؟ چه کسی آن را کنترل می کند، چه چیزی را در بر می گیرد و چه میزان تأثیری بر زندگی ما خواهد داشت، هنوز مورد بحث است. در یک انتهای این طیف، کسانی هستند که معتقدند متاورس زندگی ما را بهبود می بخشد و تجربیاتی را که نمی توانستیم در دنیای فیزیکی داشته باشیم را قادر می سازد. بدبینان متاورس آن را صرفا بسط تجربیات دیجیتالی امروزی می‌دانند، اما نه دگرگون‌کننده.

مطلب مرتبطی که شاید بهش علاقه داشته باشی :  راهنما کامل تولید محتوا در 2024

در یک نظرسنجی در سال 2022 که همراه با مرکز Imagining the Internet دانشگاه الون انجام شد. مرکز تحقیقاتی پیو از 624 مبتکر فناوری، رهبران تجاری و فعالان در مورد تاثیر متاورس تا سال 2040 سؤال کرد. پاسخ ها متفاوت بود. بر اساس این گزارش، 54 درصد از این کارشناسان گفتند که انتظار دارند متاورس جنبه ای کاملاً غوطه ور و با عملکرد خوب از زندگی روزانه حداقل نیم میلیارد نفر در سراسر جهان باشد و 46 درصد نیز گفتند که چنین نخواهد بود.

جمع بندی

در حالی که زیرساخت های آن هنوز در حال راه اندازی است، برخی از شرکت ها و برندها از این فرصت استفاده می کنند تا بخشی از این دنیای جدید باشند.

با این حال، شایان ذکر است که در حالی که برخی از برندها ابتدا در حال غوطه ور شدن در دنیای متاورس هستند، به نظر می رسد برخی دیگر از ابتکارات متاورس خود عقب نشینی می کنند.

پیام بگذارید

پروپوزال

دانلود پروپوزال میم مدیا

لطفا جهت دانلود پروپوزال، مشخصات خود را در فرم زیر وارد کنید.