
زامبی پیج چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟
شاید قبلاً در مورد زامبی پیج شنیده باشید، اما آنها دقیقاً چه هستند؟
وبسایتها و صفحات اینترنتی نقشی حیاتی در ارتباطات، بازاریابی و اطلاعاترسانی دارند. با این حال، همه صفحات وب به طور یکسان فعال و بهروز نیستند. اصطلاح “زامبی پیج” یا صفحه زامبی به صفحاتی اطلاق میشود که به رغم موجودیت در فضای وب، فاقد فعالیت و بهروزرسانی هستند و به نوعی “مرده” به نظر میرسند. این صفحات نه تنها ممکن است کاربران را دچار سردرگمی کنند، بلکه میتوانند تاثیرات منفی بر رتبهبندی وبسایتها در موتورهای جستجو و تجربه کاربری داشته باشند.
در این پست، نگاهی دقیقتر به این خواهیم داشت که صفحات زامبی چیست و چگونه میتوانید برای همیشه از شر آنها خلاص شوید.
زامبی پیج چیست؟
هر وبسایتی دارای چند صفحه است که ترافیک بسیار کمی را جذب میکنند یا اصلاً ترافیک ندارند.
به عنوان مثال، این صفحات شامل صفحاتی هستند که سازگار با موبایل نیستند، محتوای با کیفیت پایینی دارند، به اندازه کافی بهینه نشده اند یا صفحات 404 ایندکس شده اند.
صفحات زامبی هم می توانند ایندکس شوند و هم غیر ایندکس شوند. صفحات زامبی ایندکس شده سعی می کنند از محتوای زنده لذت ببرند و صفحات غیر ایندکس شده در باتلاق های موتورهای جستجو خاموش هستند.
در حالی که ممکن است این موضوع چندان مهم به نظر نرسد، این “صفحات زامبی” در واقع می توانند تاثیر قابل توجهی بر رتبه بندی جستجوی سایت شما داشته باشند.
به این دلیل که الگوریتم گوگل به شدت به معیارهای تعامل مانند نرخ کلیک و زمان در سایت متکی است.
اگر یک صفحه ترافیک کمی ایجاد کند، احتمالاً کاربران به سرعت از صفحه خارج می شوند، که به Google نشان می دهد که صفحه مربوطه مفید نیست.
در نتیجه، صفحه احتمالاً در نتایج جستجو مدفون خواهد شد. برای جلوگیری از این امر، نظارت منظم بر تجزیه و تحلیل وب سایت و شناسایی صفحات مشکل دار ضروری است.
هنگامی که صفحات زامبی را شناسایی کردید، میتوانید با افزودن محتوای تازه، بهینهسازی عناوین و متا تگها و بهبود پیوند داخلی خود، گامهایی برای بهبود تعامل آنها بردارید.
با انجام این اقدامات، می توانید اطمینان حاصل کنید که رتبه بندی جستجوی وب سایت شما سالم می ماند.

چگونه زامبی پیج ها روی سئو تاثیر می گذارند؟
صفحات زامبی یک مشکل واقعی برای وب سایت ها هستند. آنها می توانند ترافیک و رتبه شما در موتورهای جستجو را از بین ببرند.
داشتن تعداد زیاد صفحات زامبی نیز می تواند دلیل بزرگی برای رتبه بندی نشدن شما در موتورهای جستجو باشد.
از آنجایی که آنها حاوی اطلاعاتی نیستند که افراد هنگام استفاده از گوگل یا سایر موتورهای جستجو به دنبال آن هستند، موتورهای جستجو نیز نادیده گرفته می شوند.
صفحات زامبی فهرست نشده می توانند مشکلات جدی برای مالک وب سایت و گوگل ایجاد کنند. این صفحات معمولا دیر بارگذاری می شوند یا مشکلات فنی دیگری دارند که استفاده از آنها را دشوار می کند.
این می تواند باعث شود بازدیدکنندگان صفحه را رها کنند که به نوبه خود می تواند منجر به کاهش ترافیک برای صاحب وب سایت شود.
از طرف دیگر، صفحات زامبی می توانند توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند و ممکن است ترافیک ربات را از خزنده های موتورهای جستجو ایجاد کنند. با این حال، آنها در جلب نظر بازدیدکنندگان واقعی شکست می خورند.
اگرچه این صفحات دیگر فعال نیستند، اما همچنان می توانند در نتایج جستجو نشان داده شوند، که می تواند برای کاربرانی که به دنبال اطلاعات جدید و مرتبط هستند، خسته کننده باشد.
در نتیجه، صفحات زامبی به معیارهای عملکرد و در نتیجه سئوی شما آسیب می زند.
برای جلوگیری از این اتفاق و انجام سئو وبسایت شما ، میتوانید با ما مشورت کنید.
انواع زامبی پیج ها
در حالی که زامبی پیج ها می توانند برای کاربرانی که به دنبال اطلاعات خاصی هستند آزاردهنده باشند، همچنین می توانند فرصت هایی را برای کسب و کارها فراهم کنند تا سرنخ ایجاد کنند و ترافیک را به وب سایت خود هدایت کنند.
بنابراین، ایده خوبی است که بررسی کنید با کدام نوع صفحه زامبی سروکار دارید و چگونه با آنها برخورد کنید.
صفحاتی که سازگار با موبایل نیستند
این صفحات برای استفاده در تلفن بهینه سازی نشده اند یا بارگذاری بیش از حد طول می کشد، که یک نقطه ضعف بزرگ است.
گوگل به آنها رتبه بالایی نمی دهد زیرا آنها را تجربه کاربری ضعیفی می داند.
این صفحات زامبی می توانند در نتایج گوگل وجود داشته باشند اما رتبه آنها جریمه می شود.
برای جلوگیری از این جریمه ها، ضروری است مطمئن شوید که صفحات شما برای دستگاه های تلفن همراه بهینه شده اند و به سرعت بارگذاری می شوند. اگر این کار را نکنید، در خطر از دست دادن ترافیک و فروش هستید.

صفحاتی با محتوای کم کیفیت
یک صفحه محتوای با کیفیت پایین را می توان صفحه ای در وب سایت شما در نظر گرفت که معمولاً کمتر از 300 کلمه دارد و هیچ هدفی را دنبال نمی کند. یا ممکن است صفحاتی باشند که سالها بهروزرسانی نشدهاند.
دلیل هر چه که باشد، این صفحات زامبی برای یک وب سایت سالم خوب نیستند.
از آنجایی که عوامل مختلف می تواند پیامدهای دیگری برای وب سایت شما داشته باشد، می توان گفت که یا باید آنها را برطرف کنید یا آنها را حذف کنید.
به عنوان مثال، اگر محتوای صفحه نازک باشد و ساختار خوبی نداشته باشد، به گوگل نشان میدهد که وبسایت شما مرجعی در این زمینه نیست.
این می تواند منجر به رتبه های پایین تر برای وب سایت شما به عنوان یک کل شود. از طرف دیگر، اگر محتوای موجود در صفحه سرقت ادبی باشد، نه تنها به اعتبار شما لطمه می زند، بلکه شما را در معرض خطر جریمه گوگل قرار می دهد.
در هر صورت، بهتر است برای بهبود کیفیت وب سایت خود اقدام کنید.
صفحاتی که برای سئو بهینه سازی نشده اند
بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو بسیار مهم است. شما ممکن است محتوای باکیفیتی داشته باشید، اما آیا این محتوای کاربر پسند است؟
صفحاتی که برای سئو بهینه نشده اند همچنان می توانند برای کاربران اینترنت مفید باشند، اما اگر کاربران نتوانند اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند، بلافاصله سایت را ترک خواهند کرد.
با این حال، به همین دلیل است که این صفحات در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالایی ندارند.
صفحات یتیم و ضمیمه
صفحات یتیم صفحاتی هستند که توسط خزنده ها یافت نمی شوند زیرا هیچ پیوند داخلی به آنها وجود ندارد.
این ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد، اما نتیجه یکسان است: این صفحات به طور موثر برای کاربران نامرئی هستند و هیچ شانسی برای رتبه بندی در نتایج جستجو ندارند.

صفحات 404
صفحات 404 یک جنبه مهم در بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو و تجربه کاربری هستند. وقتی کاربر به یک صفحه وبی از وبسایت دسترسی مییابد که وجود ندارد یا آدرس آن اشتباه است.

چگونه صفحات زامبی را در وب سایت خود شناسایی کنیم؟
گزارش عملکرد در Google Search Console (GSC)
گزارش عملکرد در Google Search Console (GSC) به شما اطلاعات ارزشمندی در مورد نحوه عملکرد وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل ارائه میدهد. این گزارش به شما این امکان را میدهد تا عملکرد و ترافیک وبسایت خود را درک کرده و بهینهسازیهای لازم را اعمال کنید. اطلاعاتی چون تعداد کل کلیکها، تعداد کل انطباقها، میانگین نرخ کلیک (CTR) و میانگین موقعیت نمایش داده میشود. این گزارش میتواند به شما کمک کند تا مواردی چون کلمات کلیدی مؤثر، صفحات پر بازدید، و موارد مشابه را شناسایی کنید.
فهرست کردن در Google Search Console (GSC)
بخش فهرست کردن در Google Search Console (GSC) اطلاعاتی درباره نحوه کراول و فهرست کردن وبسایت شما توسط Googlebot فراهم میکند. شما میتوانید با این بخش مشاهده کنید که چگونه صفحات و محتوای وبسایت شما توسط گوگل فهرست شده و یا اگر مشکلی وجود دارد، اقدامات لازم را انجام دهید. این اقدامات ممکن است شامل رفع اشکالات، ارسال نقشه سایت، و استفاده از ابزارهای بازرسی URL باشد.

اقدامات دستی
اقدامات دستی در Google Search Console (GSC) به اقداماتی اطلاق میشود که توسط تیم دستی بازبینی Google انجام میشوند در صورتی که تخلفاتی از دستورالعملهای وبمستر گوگل وجود داشته باشد. شما میتوانید با چک کردن بخش اقدامات دستی در GSC بررسی کنید که آیا هر گونه تخلف دستی اعمال شده است یا خیر. در صورت اعمال تخلف، باید به سرعت اقداماتی نظیر حذف لینکهای اسپمی، بهروزرسانی محتوا، یا رفع هر گونه تخلف انجام دهید و سپس درخواست بازنگری (Reconsideration Request) ارسال کنید تا گوگل مجدداً وبسایت شما را بررسی کند و تخلفات را برطرف سازد.
چگونه با زامبی پیج ها برخورد کنیم؟
با این حال، در دنیای سئو، یک صفحه زامبی به سادگی یک صفحه وب است که دیگر مرتبط یا مفید نیست.
در حالی که نیازی به وحشت نیست، برخورد با صفحات زامبی می تواند کمی مشکل باشد. در بیشتر موارد، بهترین گزینه شما این است که صفحه را برای کلمات کلیدی جدید بهینه کنید یا آن را به طور کامل حذف کنید.
با این حال، اگر احساس شجاعت می کنید، همیشه می توانید سعی کنید صفحه را با محتوای تازه و طراحی جدید احیا کنید.
چگونه صفحات زامبی را بهبود دهیم؟
زامبی پیج ها منسوخ و صفحات فراموش شده ای هستند که فقط فضا را اشغال می کنند. اما فقط به این دلیل که آنها زامبی هستند به این معنی نیست که نمی توانند مفید باشند.
با کمی تلاش می توانید جان تازه ای به این صفحات بدهید و محتوایی ایجاد کنید که مردم واقعاً مایل به خواندن آن باشند.
کارهایی که برای بهبود صفحات زامبی باید انجام دهید عبارتند از:
- بهینه سازی محتوا (اضافه کردن اطلاعات مفیدتر و سازماندهی کلمات کلیدی).
- UX و زمان بارگذاری را افزایش دهید.
- لینک های داخلی و خارجی اضافه کنید.
- بهبود طراحی.
- تبلیغ متنی در شبکه های اجتماعی.
جمع بندی
اکنون که همه چیز را در مورد صفحات زامبی می دانید، می خواهید چه کار کنید؟ آیا می خواهید آنها را شناسایی کنید و آنها را از وب سایت خود رفع یا حذف کنید؟
امیدواریم این پست به شما کمک کرده باشد تا با دانشی که برای استفاده از این صفحات مرده آزاردهنده نیاز دارید و بهبود سئوی وبسایت خود در این فرآیند، آشنا شوید.
برای دریافت راهنمایی های بیشتر و دریافت اطلاعات و مشاوره رایگان میتوانید همین حالا به ما پیام دهید یا از طریق راه های ارتباطی با ما تماس داشته باشید. میم مدیا تمام تلاش خود را میکند تا شما بهترین باشید.