
آیا روانشناسی رنگها در برندسازی تأثیرگذار است؟
در دنیای گستردهٔ بازاریابی و شناخت هویت برند، یک عنصر قدرتمند و گاهی اغفالشده وجود دارد: رنگ. روانشناسی رنگ ها در برندسازی بهطوری که از جلوههای ظاهری به مراتب فراتر رفته، کلیدی است که احساسات را تحت تأثیر قرار داده، نگرشها را شکل داده، و هویتی منحصربهفرد را ایجاد میکند که با دلهای و ذهنهای مصرفکنندگان در همهٔ جهان همخوانی دارد.
در این سفر، هدف ما این است که در دنیای روانشناسی رنگها در برندسازی حرکت کنیم و هنر و علمِ استفاده استراتژیک از رنگها در برندسازی را آشکار کنیم، پردهای که تأثیر ژرف آن بر ایجاد انطباقهای دائمی و ایجاد ارتباطات قوی با مخاطبان در سراسر جهان است. با شما همراه خواهیم شد تا درک کنیم چگونه کسبوکارها با مسلط شدن بر پالت پیچیده رنگها در زمینه برندسازی، به سوی موفقیت میپیچند.
چرا رنگ ها در برندسازی مهم است

با شنیدن کلمه “عشق” به چه چیزی فکر می کنید؟ چه مثبت و چه منفی، به احتمال زیاد واکنش احساسی قوی تری نسبت به شنیدن عبارتی مانند دوچرخه ایجاد می کند.
احساسات قدرتمند هستند و (چه بخواهیم چه نخواهیم) تصمیم گیری ما را هدایت می کنند. به عنوان یک برند، شما می خواهید یک ارتباط عاطفی قوی با مشتریان خود ایجاد کنید. مشکل این است که شما نمی توانید کل داستان زندگی شرکت خود را در یک لوگو یا ویترین فروشگاه تعریف کنید – اما رنگ های نام تجاری میانبری مستقیماً به قلب مشتریان شما ارائه می دهند.
جالبتر اینکه رنگهای یکسان واکنشهای مشابهی را در افراد مختلف برانگیخته است. به عبارت دیگر، رنگ زرد احساسات مشابهی را در مردم از مونتانا تا تیمبوکتو برمی انگیزد. این حتی به سایههای رنگهای جداگانه نیز گسترش مییابد، بنابراین آبی تیره عمیق و آبی آسمانی روشن نیز اثرات متفاوتی خواهند داشت.
تئوری رنگ بسیار عمیق تر از “صورتی یک رنگ زیبا است” است. روانشناسان آن را به تکامل انسان ها مرتبط می کنند. ارتباط با رنگهای خاص پس از سالها مرتبط کردن آنها با اشیاء خاص ایجاد شد. برای مثال، یک قرمز خونی، مردم را برای خطر در نزدیکی آماده می کند. رنگ قهوه ای کثیف و غذای فاسد تمایل به اشتها ندارد.
این همیشه درست نیست – در نهایت، عاشقان شکلات ممکن است رنگ قهوهای را دوست داشته باشند، و فراموش نکنیم که انسانها فقط در هزارههای اخیر رنگ آبی را مشاهده کردند – اما با در نظر گرفتن میلیونها سال شرایط زیستشناختی، این کار آسان است. برای دیدن اینکه چگونه وابستگی به رنگ ها فراتر از ترجیح صرف است … چیزی که بشریت مدت زیادی است که می داند.
کاربرد رنگ ها در برندینگ
به گفته آنتونیو داماسیو، عصبشناس، احساس مصرفکنندگان در مورد یک نام تجاری بیشتر از آنچه که در مورد یک برند فکر میکنند، دارد. این را با این واقعیت که می دانیم رنگ های خاص احساسات و عواطف خاصی را برمی انگیزند، جفت کنید: رنگ های برند شما این توانایی را دارند که حتی بیشتر از محصولاتی که ارائه می دهید بر فروش یا عملکرد شما تأثیر بگذارند.
علاوه بر این، تکرار همان رنگ می تواند آگاهی برند را تقویت کند. آخرین باری که یک قوطی کوکاکولا قرمز یا پرنده توییتری که آبی آسمانی نبود چه زمانی بود؟ با توجه به قرار گرفتن در معرض کافی، رنگ ها بخشی از یک نام تجاری می شوند، بنابراین شما می خواهید با استفاده مداوم از رنگ های برند خود این ارتباط را تشویق کنید.
فقط به خاطر سازماندهی، در اینجا رایج ترین جاهایی هستند که از رنگ های برند خود استفاده می کنید:
- لوگو
- سایت اینترنتی
- ویترین
- طراحی در فروشگاه
- لباس کارمندان
- آگهی ها
با استفاده از رنگهای یکسان در تمام سرمایهگذاریهای تجاری خود، ارتباط برند خود را با آن رنگها تقویت میکنید و در نتیجه آگاهی از برند را در کل تقویت میکنید.
حداقل برای برندسازی، همه اینها به این معناست که باید رنگ های نام تجاری خود را با دقت انتخاب کنید، زیرا آنها تأثیر مستقیمی بر هویت برند شما خواهند داشت. صورتی ممکن است رنگ مورد علاقه شخصی شما باشد، اما ممکن است بدترین رنگ برای اهداف تجاری شما باشد. اما قبل از اینکه حتی رنگهایی را که میخواهید به شما نشان دهند، بپردازید، ابتدا باید شخصیت ایدهآل برند خود را تعیین کنید.
چگونه هویت برند خود را تعیین کنیم
قرمز برای هدفی که میخواهد شخصیت برندشان پرانرژی، جوان و پر سر و صدا باشد، معجزه کرده است. اما قرمز برای شرکتی مانند تشکهای کاسپر که شخصیتی آرام را پرورش میدهند و به معنای خواب خوب شبانه است، کار نمیکند.
انتخاب رنگ های برند شما آسان است اگر بدانید می خواهید با چه چیزی ارتباط برقرار کنید. یکی از اولین مراحل در ساخت یک برند، تعیین شخصیت برند شماست. اساساً، شما می خواهید به شرکت خود مانند یک شخص فکر کنید: آنها چه کسانی هستند؟ چه چیزی برای آنها مهم است؟
هنگامی که اهداف شخصیت برند خود را مشخص کردید، چگونه تعیین می کنید که کدام رنگ بهترین عملکرد را دارد؟ ابتدا با یادگیری تداعی های احساسی هر رنگ شروع می شود.

رنگ های مختلف در برندسازی به چه معناست
ما به اندازه کافی در مورد چکیده ها برای رنگ های برند صحبت کرده ایم – بیایید به حقایق معانی رنگ بپردازیم. در اینجا خلاصهای از معانی رنگ برند و تأثیری که رنگهای مختلف برند میتوانند بر روی افراد داشته باشند آورده شده است:
- قرمز – قرمز نشان دهنده اشتیاق، هیجان و خشم است. می تواند نشان دهنده اهمیت و توجه باشد.
- نارنجی – نارنجی به معنای بازیگوشی، سرزندگی و دوستی است. نشاط آور است و انرژی بر می انگیزد.
- زرد: رنگ زرد شادی، جوانی و خوش بینی را برمی انگیزد، اما می تواند جلب توجه یا مقرون به صرفه به نظر برسد.
- سبز – سبز ثبات، رفاه، رشد و ارتباط با طبیعت را تداعی می کند.
- آبی روشن – سایه روشن آبی آرامش، اعتماد، گشودگی را تراوش می کند. همچنین می تواند دلالت بر بی گناهی داشته باشد.
- بنفش – بنفش میتواند نشاندهنده سلطنت، خلاقیت و تجمل باشد.
- صورتی – صورتی مخفف زنانگی، جوانی و معصومیت است. از مدرن تا لوکس متغیر است.
- قهوه ای – قهوه ای ظاهر یا حالتی خشن، خاکی و قدیمی ایجاد می کند.
- سفید – سفید تمیزی، فضیلت، سلامتی یا سادگی را تداعی می کند. می تواند از مقرون به صرفه تا سطح بالا متغیر باشد.
- خاکستری – خاکستری مخفف بی طرفی است. می تواند آرام، کلاسیک، جدی، مرموز یا بالغ به نظر برسد.
- مشکی – مشکی حسی قدرتمند، پیچیده، تند، لوکس و مدرن را القا می کند.
اگر به دنبال یک برند تک رنگ هستید، قسمت سخت دیگر به پایان رسیده است. اما برای بسیاری از ، شما یک طرح رنگی درگیرتر با رنگ های متنوع می خواهید. همانطور که گویی انتخاب یک رنگ به اندازه کافی سخت نبود، اکنون باید چندین رنگ را انتخاب کنید و مطمئن شوید که آنها به روشی که می خواهید ترکیب می شوند.
فرمول ساخت یک طرح رنگ برند

رنگ پایه خود را انتخاب کنید
از بین همه ویژگی های شخصیتی برند شما، کدام یک از همه مهمتر است؟ رنگ پایه شما نه تنها باید منعکس کننده اصلی ترین ویژگی شخصیت برند شما باشد، بلکه باید برای مخاطب هدفی که می خواهید به آن دسترسی پیدا کنید نیز جذاب باشد. رنگهای باقیمانده را بر اساس میزان تطابق آنها با این یکی انتخاب میکنید.
رنگ بیان خود را انتخاب کنید
رنگ بیان شما همان رنگی خواهد بود که بعد از رنگ پایه بیشتر از آن استفاده می کنید. این کمی پیچیدهتر از انتخاب رنگ پایه است زیرا محدودیتهای بیشتری وجود دارد: جدای از تطابق با ویژگی شخصیتی برند، رنگ بیان شما باید از نظر بصری با رنگ پایه شما همخوانی داشته باشد، نه اینکه مخاطبان شما را راضی کند.
رنگ خنثی خود را انتخاب کنید
رنگ خنثی شما به احتمال زیاد رنگ پس زمینه خواهد بود، چیزی که برای اجتناب از توجه انتخاب شده است. معمولاً اینها رنگ های خاکستری متفاوتی هستند، اما رنگ های بژ، سفید و مایل به سفید نیز کار می کنند. مشکی نیز یک گزینه است، اما مراقب باشید. تمایل دارد بر هر طرح رنگی که بخشی از آن است تسلط یابد.
طرح رنگی

حالا به سراغ طرح های رنگی بروید. هنگام انتخاب رنگ های خود باید یک طرح رنگ را در نظر داشته باشید زیرا هنگامی که رنگ پایه خود را انتخاب کردید، می توانید از طرح های رنگی برای کمک به تعیین رنگ های تاکیدی خود استفاده کنید. به طور معمول، برندها از یکی از این طرح های رنگی رایج استفاده می کنند: تک رنگ، مشابه، مکمل یا سه گانه.
تک رنگ
اگر یک ویژگی شخصیتی برند دارید که به شدت بر سایر ویژگیها غالب و مهم است، یک طرح رنگی تک رنگ میتواند برای شما مناسب باشد زیرا این طرح بر معنای آن رنگ یک برند تأکید میکند. انتخاب سایه های مختلف از یک رنگ بر آن رنگ و به نوبه خود بر آن ویژگی شخصیتی تأکید می کند.
رنگ مشابه
رنگ های مشابه در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند. این طرحها بیخطر هستند، زیرا رنگهای مجاور معمولاً مفاهیم احساسی مشابهی دارند بدون اینکه به اندازه سایههای یک رنگ پررنگ و آشکار باشند. طرح های مشابه معمولاً به اندازه طرح های مکمل یا سه گانه برجسته نیستند.
رنگ مکمل
رنگ های مکمل متضاد هستند که در کنار هم عالی به نظر می رسند. رنگهای مکمل در چرخه رنگ مستقیماً مقابل یکدیگر قرار دارند و از آنجایی که متضاد هستند، هنگام جفت شدن بهترینها را از یکدیگر نشان میدهند. رنگهای مکمل برای جلوههای بصری پویا و محرک خوب هستند، اما این طرحها محبوب هستند، بنابراین مطمئن شوید که مستقیماً برند دیگری را کپی نمیکنید.
رنگ سه گانه
طرح های سه گانه یک طرح رنگ برندینگ پایدار هستند. رنگ های سه گانه در قسمت های مساوی از سه بخش مختلف چرخ رنگ ترسیم می شوند. طرحهای سهگانه مانند طرحهای مشابه در سمت امنتر قرار دارند، اما تنوع محرکتری مانند طرحهای رنگی تکمیلی ارائه میدهند. با این حال، سه رنگ دشوار است زیرا شما به این سه رنگ نیاز دارید تا با هویت برند شما مطابقت داشته باشد.
جمع بندی
هیچ قانون مشخصی برای انتخاب رنگ ها در برندسازی شما وجود ندارد. این مقاله را بیشتر به عنوان یک دستورالعمل تقریبی تلقی کنید – یک منبع آموزشی برای کمک به تصمیم گیری آگاهانه. اما مهمتر از همه، غرایز درونی خود را نادیده نگیرید. توجه اصلی رنگ ها ارتباط عاطفی آنهاست، بنابراین هنگام تصمیم گیری در مورد رنگ های برند خود از احساسات خود غافل نشوید.