
تفاوت های سوشال مدیا و سوشال نتورک که باید بدانید
ما در این مقاله، شما را با تعریف هر دو عبارت آشنا میکنیم، و همچنین شباهت و تفاوت سوشال مدیا و سوشال نتورک را به شما نشان میدهیم.
آیا می دانید که ظهور موبایل و فناوری های مبتنی بر وب به طرز چشمگیری نحوه ارتباط و تعامل ما با یکدیگر را تغییر داده است؟
این در درجه اول به دلیل در دسترس بودن مرتبط با مزایای پلت فرم های مختلف است که نه تنها برای افراد بلکه برای اکثر مشاغل نیز مفید است. در حقیقت، شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی از رایج ترین اصطلاحات در این نوع تعامل هستند و به سرعت از روش های بازاریابی سنتی پیشی گرفته اند.
بسیاری از مردم فکر می کنند که شبکه های اجتماعی ( سوشال نتورک ) و رسانه های اجتماعی (سوشال مدیا) یکسان هستند و بنابراین می توانند به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند. با این حال، این یک تصور اشتباه بزرگ است!
سرفصل مطالب
سوشال نتورک چیست؟
سوشال نتورک یا شبکه های اجتماعی (Social Network) به عنوان ایجاد روابط شخصی و سازمانی در یک محیط تعاملی با هدف ایجاد یک شبکه تعریف می شود. همچنین استفاده از سایت های رسانه های اجتماعی مبتنی بر اینترنت برای ارتباط با خانواده، دوستان، همکاران، مخاطبان یا مشتریان است.
شبکه های اجتماعی به شما این امکان را می دهد که از طریق سایت هایی مانند فیس بوک، توییتر، لینکدین و اینستاگرام و سایرین، روابطی با علایق یا اهداف مشترک ایجاد کنید. شبکه های اجتماعی به روشی مؤثر برای بازاریابان تبدیل شده است که به دنبال دستیابی به مشتریان هستند.
بازاریابان از شبکه های اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند و ارتقای وفاداری به برند استفاده می کنند. علاوه بر این، یک شرکت می تواند از شبکه های اجتماعی برای ارائه خدمات به مشتریان خود و تقویت روابط خود با مشتریان استفاده کند.
به عنوان مثال، مصرفکنندهای از محصول یا خدماتی در توییتر شکایت میکند، شرکت میتواند فوراً به مشکل رسیدگی کند و برای اصلاح آن اقدام کند.

سوشال مدیا چیست؟
سوشال مدیا یا رسانه های اجتماعی (Social Media) به عنوان استفاده از فناوری مبتنی بر وب به عنوان ابزاری تعاملی شناخته می شوند. اشتراک گذاری ایده ها، نظرات و اطلاعات را از طریق ایجاد شبکه ها و جوامع مجازی تسهیل می کند.
محتوایی که کاربران در پلتفرم های رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارند شامل اطلاعات شخصی، عکس ها، فیلم ها و اسناد است. کاربران از طریق رایانه، تبلت، تلفن همراه در نرم افزارهای مبتنی بر وب یا برنامه های کاربردی وب به رسانه های اجتماعی دسترسی دارند.
ظهور رسانه های اجتماعی به طور کامل زمین بازی را برای بسیاری از مشاغل تغییر داده است. ارتباط با مشتریان را ارتقا می دهد، روابط با مشتری ایجاد می کند و اطلاعات را برای تلاش های بازاریابی و تحقیقات بازار جمع آوری می کند.
در عصر دیجیتال امروزی ، رسانه های اجتماعی برای بازاریابی آنلاین ضروری است. بنابراین ، اگر هر کسب و کار نیاز به جذب مشتریان بالقوه داشته باشد، استفاده موثر از رسانه های اجتماعی یک موهبت مطلق است.
تیم میم مدیا سوشال مدیا مارکتینگ برند شما را به بهترین شکل ممکن انجام میدهد.
تفاوت سوشال مدیا و سوشال نتورک
سبک ارتباطی
در رسانه های اجتماعی یا سوشال مدیا، شما در حال انجام تمام صحبت ها هستید. شما در حال انتشار محتوا-تصاویر، ویدیوها، کتابهای الکترونیکی، اینفوگرافیکها، کاغذهای سفید و موارد دیگر هستید. و سعی میکنید با طرفداران و دنبالکنندگان خود تعامل ایجاد کنید، و در نهایت امیدوار هستید که آنها با برند شما تعامل داشته باشند یا اقدامی انجام دهند.
با شبکه های اجتماعی یا سوشال نتورک ، که ترکیبی از صحبت کردن و گوش دادن است. اگر به گروهها و شبکههای رسانههای اجتماعی ملحق میشوید و همه پستهای صحبت درباره برندتان را انجام میدهید و صدای خود را به صدا در میآورید، احترامی را که احتمالاً سزاوار آن هستید، دریافت نخواهید کرد و احتمالاً میروید. از دست دادن فرصتهای بزرگ چون گوش نمیدهید.
برای اینکه در شبکه های اجتماعی عالی باشید، باید برای گوش دادن و تعامل با دیگران وقت بگذارید.
اهداف
شاید بزرگترین تفاوت بین رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی هدفی است که شما در تلاش برای رسیدن به آن هستید.
با شبکه های اجتماعی، هدف نهایی شما ایجاد شبکه ای از طرفداران خود و تقویت آن روابط است. اینکه آیا این روابط منجر به کسب و کار جدید می شود یا نه ناشناخته است، اما هدف نهایی نیست.
رسانههای اجتماعی متفاوت هستند، زیرا در حالی که مطمئناً در تلاش برای ایجاد سر و صدا و تعامل هستید، همچنین میخواهید سود نهایی خود را افزایش دهید، و این به معنای کسب اطلاعات برای تولید سرنخ و فروش برای تجارت الکترونیک است.
محتوا
یکی دیگر از تفاوت سوشال مدیا و سوشال نتورک ، محتوا آن است.
محتوا برای هر جنبه ای از بازاریابی بسیار مهم است، و در حالی که شما هم برای رسانه های اجتماعی و هم برای شبکه های اجتماعی به آن نیاز دارید، نوع محتوایی که برای هر کدام استفاده می کنید متفاوت خواهد بود.
در شبکههای اجتماعی یا سوشال نتورک، گفتگوها و سؤالات فراوانی وجود دارد. شما مکالمات عمیق و آموزنده ای با مردم دارید به این امید که ارتباط برقرار کنید. در حین رشد شبکه ارجاع خود، طرفدار یا دنبال کننده جدیدی به دست آورید.
در جنبه رسانههای اجتماعی یا سوشال مدیا، شما در تلاش برای ایجاد تعامل هستید. نمیتوانید با پستهای ۲۵۰ کلمهای فیسبوک این کار را انجام دهید. نه، شما باید تصاویر، ویدئوها، اینفوگرافی ها و سایر محتوای معنی دار را پست و به اشتراک بگذارید تا مخاطبان خود را درگیر و علاقه مند به برند خود نگه دارید.
به این معنا نیست که این نوع محتوا نمی تواند همپوشانی داشته باشد، اما نحوه استفاده شما از محتوا باید متفاوت باشد.
زمان و تلاش
اگر یک برند فعال در رسانههای اجتماعی هستید، احتمالاً از ابزاری برای کمک به صرفهجویی در زمان و اندازهگیری تحلیلهای پشت سر تلاشهای خود استفاده میکنید. میتوانید پستهای خود را ایجاد کنید و آنها را در روزهای آینده برنامهریزی کنید، و سپس بنشینید و تعاملی را که انجام میشود تماشا کنید.
با شبکه های اجتماعی، هیچ راه خودکاری برای رشد واقعی روابط وجود ندارد، و نمی توانید گوشه و کنار را کاهش دهید. هر تعاملی که دارید نیاز به تمرکز و توجه منحصر به فردی دارد.
شبکههای اجتماعی مانند قرار ملاقات است ، زمانبر است، و برای اینکه واقعاً کار کند، زمان و تلاش زیادی میطلبد، اما در نهایت ارزشش را دارد.

شباهت سوشال مدیا و سوشال نتورک
با وجود تفاوتهای سوشال مدیا و سوشال نتورک ، شباهتهایی بین شبکههای اجتماعی و رسانههای اجتماعی وجود دارد. اولین چیزی که شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی مشترک هستند این است که هر دوی آنها بر فعالیت های آنلاین متمرکز هستند. از نظر طراحی، هم شبکه های اجتماعی و هم رسانه های اجتماعی مبتنی بر اینترنت هستند. و به کاربران امکان تعامل و ارتباطات الکترونیکی سریع را می دهند.
نکته دوم این است که هر دوی آنها برای موفقیت واقعی به بازاریابی ویروسی نیازمند هستند. اگر محتوای شما ویروسی شود، مخاطبان بیشتری به برند شما توجه خواهند کرد و ترافیک آنلاین بیشتری خواهید داشت.
جمع بندی
شبکههای اجتماعی و رسانههای اجتماعی همپوشانی دارند و به همین دلیل گیجکننده میشوند. با این حال، واقعیت این است که آنها یک چیز نیستند. درک اینکه آنها دو مفهوم بازاریابی مجزا هستند، می تواند تفاوتی در نحوه موقعیت کسب و کار شما در آینده ایجاد کند.
برای دریافت راهنمایی های بیشتر و دریافت اطلاعات و مشاوره رایگان میتوانید همین حالا به ما پیام دهید یا از طریق راه های ارتباطی با ما تماس داشته باشید. میم مدیا تمام تلاش خود را میکند تا شما بهترین باشید.