
کدام استادان دیجیتال مارکتینگ باید پیگیری کنیم؟
می دانید که همگام شدن با آخرین روندها و استراتژی ها کلید موفقیت در حرفه شما است. به این ترتیب، شما می خواهید از بهترین استادان دیجیتال مارکتینگ پیروی کنید، زیرا بسیاری از دانش و بینش صنعت از این متخصصان می آید.
اما با سر و صدای زیاد در صنعت دیجیتال مارکتینگ، نمی توان فهمید که کدام متخصصان را دنبال کنید. به همین دلیل است که ما لیستی از کارشناسان برتر بازاریابی دیجیتال را برای دنبال کردن تهیه کرده ایم. از جادوگران رسانههای اجتماعی گرفته تا نابغههای سئو و محتوا، این کارشناسان به شما کمک میکنند از منحنیها جلوتر بمانید و به اهداف بازاریابی خود برسید.
در این مقاله، ما به معرفی و بررسی چندین استاد برجسته دیجیتال مارکتینگ میپردازیم. که با تجربه، دانش فنی و قدرت تفکر استراتژیک خود، موفق به رسیدن به ارتباط موثر با مخاطبان و توسعه کسب و کارهای خود شدهاند. این استادان از متخصصان برجسته در حوزههای مختلفی از جمله تحلیل دادهها، محتوا بازاریابی، تبلیغات دیجیتال، روابط عمومی آنلاین و بسیاری موارد دیگر هستند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
دیجیتال مارکتر کیست؟

وظیفه یک بازاریاب دیجیتال هدایت آگاهی از برند و تولید سرنخ از طریق کانال های دیجیتال است. و این بدان معناست که بازاریابان دیجیتال روزهای خود را صرف ایجاد، ارسال یا به روز رسانی محتوا، نظارت یا مدیریت تعاملات و کمپین های اجتماعی یا انجام کارهای دیگر در تلاش برای تقویت می کنند.
بسته به شرکت، صنعت و سابقه یک نقش، یک روز در زندگی یک بازاریاب دیجیتال اغلب شامل مدیریت کمپین های بازاریابی رسانه های اجتماعی، کار بر روی بهینه سازی موتور جستجو یا تلاش های بازاریابی موتور جستجو، نظارت بر کمپین های ایمیل و ایجاد محتوا برای یک وبلاگ شرکتی.
برخی از شغل های دیجیتال مارکتینگ

کارشناس دیجیتال مارکتینگ
در یک موقعیت متخصص بازاریابی دیجیتال – یا عنوان شغلی مدیر بازاریابی دیجیتال اگر تجربه بیشتری دارید – بر توسعه استراتژی محتوای کلی و همچنین همه کمپین های بازاریابی آنلاین نظارت خواهید داشت. به عنوان یک متخصص بازاریابی دیجیتال، شما مسئول افزایش آگاهی از برند و شناخت برند در حین هدایت ترافیک با هدف به دست آوردن مشتریان جدید خواهید بود.
شما اغلب مسئول همگام شدن با فناوری جدید برای بهینه سازی تلاش های بازاریابی دیجیتال خود هستید. تجزیه و تحلیل تلاش های بازاریابی شما نیز مورد نیاز خواهد بود.
متخصص سئو
در این موقعیت های بازاریابی دیجیتال، از مهارت های خود به عنوان یک متخصص سئو برای کمک به افزایش ترافیک و بهبود محتوا استفاده خواهید کرد. یک متخصص سئو یا مدیر سئو پروژه های محتوا و محتوا را به طور خاص با هدف کمک به شرکت در کسب شتاب در نتایج جستجو توسعه می دهد.
این نوع متخصص سئو همچنین ورودی هایی را ارائه می دهد که می تواند برای هدف نگه داشتن سازندگان محتوا با بینش ارزشمند در مورد استراتژی محتوای مورد نیاز برای افزایش عملکرد در Google و همچنین رسانه های اجتماعی استفاده شود.
کارشناس بازاریابی محتوا
یک متخصص بازاریابی محتوا خالق محتوا و همچنین صاحب یک برنامه استراتژی محتوا خواهد بود تا از افزایش ترافیک و همچنین رتبه بندی گوگل اطمینان حاصل کند. شما میتوانید برنامهای برای استفاده از مطالب چاپی تا ویدیویی و وبلاگنویسی و رسانههای اجتماعی ایجاد کنید.
شما ممکن است به یک مدیر SEO گزارش دهید یا در بخش بازاریابی با استفاده از کلمات کلیدی تیم SEO کار کنید تا اثربخشی محتوای خود را بهبود بخشید.
مدیر رسانه های اجتماعی
یک مدیر رسانههای اجتماعی بر ایجاد محتوای رسانههای اجتماعی مؤثر در همه پلتفرمها تمرکز میکند، آن محتوا را بهطور استراتژیک برنامهریزی میکند تا بازار هدف شما با آن تعامل داشته باشد و ترافیک وبسایت را به وبسایت شرکت شما هدایت کند. در این نقش، شما احتمالاً مسئول رسیدگی به تمام تعاملات مصرف کنندگان با نام تجاری خود هستید.
بهترین استادان دیجیتال مارکتینگ ایرانی
دکتر میلاد تاروردی

دکتر میلاد تاروردی، با آغاز مسیر حرفهای خود از تحصیلات در زمینههای مختلف، بر آن شد تا تجربیات بیپایان خود را در دنیای کسب و کار دیجیتال به اشتراک بگذارد. او نه تنها در مسیر تحصیلی، بلکه در دوران کاری خود نیز به عنوان یک پیشوای موفق، درخشان و خلاق شناخته میشود.
در کنار مسیر تحصیلی که از کارشناسی مهندسی کامپیوتر با گرایش نرمافزار شروع شده و با کسب دکترای مدیریت کسب و کار و گرایش تحول دیجیتال به اوج خود رسید.
او به عنوان بنیانگذار و مدیرعامل مرکز توسعه کسب و کار میم، با سرنخهایی چون میم مدیا، میم استایل، میم مدیکو و میم مستر، نه تنها در دنیای کسب و کار حاضر است. بلکه با هم بنیانگذاری کافه زولا، در زمینه غذایی نیز به رشد و توسعه جوامع کمک کرده است.
همچنین ایشان با متد مارکتینگ 360 درجه برنامه ریزی و استراتژی دیجیتال مارکتینگ متناسب با برند مورد نظر و مخاطب هدف انجام میدهند.
علاوه بر سوابق فعالیتهای کاری گسترده، دکتر تارودی به عنوان یک آموزشگر و منتور در زمینه دیجیتال مارکتینگ نیز به چشم میخورد. او سخنرانی بیش از 9 سمینار و همایش پیرامون دیجیتال مارکتینگ را بر عهده داشته و به عنوان مدرس و منتور در مدارس کسب و کار ماهان، پارک علم و فناوری تربیت مدرس، و دورههای کسب و کار در پارکهای علم و فناوری سراسر ایران و صندوق توسعه نوآوری کشور، دانش خود را با دانشجویان و جوانان اشتراک میگذارد.
عادل طالبی
مهندس عادل طالبی، استراتژیست کسب و کارهای آنلاین، بازاریابی دیجیتال، طرح و برنامه بازاریابی دیجیتال و کارشناس ارشد مدیریت کسب و کارهای الکترونیک است.
از سوابق شغلی مهندس طالبی میتوان به عضویت در هیات مدیره انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، مدیریت نشر برآیند. تاسیس مرکز هدایت و پیشرفت تحصیلی میم، تدریس دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال، انجام پروژههای نرمافزاری و … اشاره کرد. ایشان جزو مدرسین دوره MBA کسبوکار دیجیتال دانشکده مدیریت دانشگاه تهران هستند.
ژان بقوسیان
ژان بقوسیان، متولد ۱۳۵۵ در محله مجدیه تهران بدنیا آمده است. از دانشگاه خواجهنصیرالدین طوسی فوقلیسانس الکترونیک گرفته و پس از آن مدرک MBA بازاریابی از WWS مالزی اخذ نموده.
هماکنون در همان موسسه در دوره MBA درس Advanced Marketing را تدریس میکند. شش سال پیش کتابی با عنوان «شکستن مرزهای فروش» نوشته که اکنون ویرایش دوم آن چاپ شده است. تخصصاش را بازاریابی اینترنتی میداند و از آن بسیار لذت میبرد.
در سال ۱۳۸۷ تصمیم گرفت وبسایتی راهاندازی کند و در آن به آموزش بازاریابی بپردازد. دوست دوران دانشگاهیاش آقای نوعیپور طراح سایت بود. با او صحبت کرد و سایت مدیرسبز اوایل همان سال راهاندازی شد.
علیجاه شهربانویی
پس از پایان تحصیلات دانشگاهی و اخذ مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت، در سال ۱۳۷۹ با همکاری یکی از دوستان شرکت طراحی «آبان» را راهاندازی نموده. که به صورت اختصاصی به مقولهی طراحی گرافیک و تبلیغات میپرداخت. تجربهی اندوخته شده در این سالها و اشتیاق فراوان به گسترش فعالیت در سایر زمینههای تبلیغات و بازاریابی بر آن داشت تا در سال ۱۳۸۱ یک شرکت مستقل و شخصی به نام «سان» تأسیس نماید.
همکاری با شرکتها و سازمانهای متعدد در حوزهی بازاریابی و تبلیغات به عنوان مدیر عامل شرکت سان و یا مشاور مستقل، همچنین مطالعات مستمردر زمینهی اصول مدیریت، بازاریابی، تحقیقات بازاریابی، برندینگ و تبلیغات با نگرش کاربردی، عمده فعالیتهای ایشان در این سالها بوده است.
بهترین استادان دیجیتال مارکتینگ خارجی
Gary Vaynerchuk

گری واینرچوک یکی از شناخته شده ترین متخصصان بازاریابی دیجیتال است. وی سفر تجاری خود را در اوایل کودکی آغاز کرد و در اواخر دهه 90 به قطار تبلیغاتی فناوری اینترنت که به سرعت در حال رشد بود، رفت. او یکی از اولین افراد در زمینه تجارت الکترونیک و یکی از اولین تأثیرگذاران بازاریابی بود که با نمایش های خود در یوتیوب شکوفا شد.
او همچنین یکی از پرفروش ترین نویسندگان بازاریابی، یک سرمایه گذار فرشته، یک سخنران عمومی و همچنین صاحب آژانس بازاریابی دیجیتال VaynerMedia است. برای مدتی در صدر فهرست های برتر اینفلوئنسرهای بازاریابی دیجیتال قرار داشت و بعید به نظر می رسد که در اینجا متوقف شود. اگر می خواهید از بهترین ها بیاموزید، گری واینرچوک یکی است.
Neil Patel
نیل پاتل استاد واقعی بازاریابی دیجیتال است، به خصوص وقتی صحبت از موتورهای جستجو و بازاریابی محتوا می شود. او نیروی پیشرو در آموزش سئو است و از نظر فوربس به عنوان یکی از 10 تأثیرگذار دیجیتال برتر شناخته شده است.
او بهعنوان یکی از بنیانگذاران Crazy Egg، HelloBar، Kissmetrics و موارد دیگر، همه چیزهایی را که آموزش میدهد در عمل آزمایش کرده است. علاوه بر کسبوکارهای خود، با شرکتهایی مانند آمازون، جنرال موتورز، هیولت پاکارد و NBC مشورت کرده و رشد را هک کرده است.
وب سایت نیل پاتل برای هر بازاریاب دیجیتالی ضروری است، هم برای مقالات عمیق شگفت انگیز و هم برای ابزارهای عالی SEO.
Ryan Deiss
رایان دیس خالق تاکتیک بهینه سازی ارزش مشتری است که یک تقویت کننده واقعی درآمد برای شرکت های آنلاین است. به عنوان بنیانگذار و مدیر عامل DigitalMarketer.com، او یکی از رهبران آموزش بازاریابی دیجیتال است. شرکت او آموزش و ابزارهایی را برای بازاریابان دیجیتال ارائه می دهد که حتما باید آنها را بررسی کنید.
با مشتریانی مانند Uber، Shopify و InfusionSoft، او مرتباً موقعیت بالای خود را به عنوان یک تأثیرگذار بازاریابی دیجیتال ثابت کرده است.
Rand Fishkin
در ادامه لیست بهترین استادان دیجیتال مارکتینگ ، به یکی از بهترین ها میرسیم.
رند فیشکین نه تنها به خاطر سیبیل خود بلکه به عنوان مدیر عامل سابق MOZ نیز شناخته می شود. اگر MOZ را میشناسید، درک اینکه چرا رند فیشکین یکی از برترین تأثیرگذاران بهینهسازی موتورهای جستجو و بازاریابی است، سخت نیست.
اما چیزی که مردم در مورد رند فیشکین بیشتر دوست دارند این است که او در سال 2003 به عنوان یک وبلاگ نویس شروع به کار کرد. سپس یک شرکت مشاوره افتتاح کرد که بعداً به یک شرکت نرم افزاری تبدیل شد که بهترین ابزار سئو را در بازار ساخته است. سفر تجاری او چیزی است که باید از آن یاد گرفت. اگر به تکنیک های سئو متکی هستید و می خواهید پروژه خود را با حرکت به موقعیت های برتر در موتورهای جستجو رشد دهید، رند را دنبال کنید.

Larry Kim
لری کیم یک تأثیرگذار، متخصص بازاریابی آنلاین، مربی بازاریابی دیجیتال، و همچنین مدیر عامل و بنیانگذار MobileMonkey و WordStream است – که هر دو برای اکثر بازاریابان شناخته شده هستند. او همچنین یکی از مشارکت کنندگان برتر در Medium و یکی از 8 نویسنده محبوب در این پلتفرم است. لری کیم یکی از بهترین تأثیرگذاران تبلیغات فیس بوک، تبلیغات گوگل و سئو است.
Pam Moore
یکی از تاثیرگذاران رسانه های اجتماعی برتر، قدرت پم مور در بازاریابی رسانه های اجتماعی و بهینه سازی تبدیل نهفته است. او بهترین استراتژیها و تکنیکها را برای تقویت برندسازی، فروش در رسانههای اجتماعی، توسعه برند، بهینهسازی رسانههای اجتماعی و بسیاری موارد دیگر با مخاطبان بیش از 1000000 دنبالکننده خود به اشتراک میگذارد.
او بهعنوان یک متخصص بازاریابی رسانههای اجتماعی با مهارتهای قوی در برندسازی و توسعه کسبوکار شروع کرد و اکنون به سایر بازاریابان دیجیتال کمک میکند تا برندسازی و دسترسی به رسانههای اجتماعی خود را بهبود بخشند.
Tim Ferriss
تیم فریس پسر بد صنعت بازاریابی دیجیتال است. کتاب هفته کاری 4 ساعته او در فهرست پرفروش ترین های وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز قرار دارد. همچنین او یکی از افرادی بود که به عنوان سرمایه گذار در فیس بوک، Duolingo، Shopify و موارد دیگر شرط بندی کرده است.
او علاوه بر کتابهای متعدد، بهخاطر پادکستها و نمایشهای صوتیاش نیز شناخته میشود که تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود داشتهاند. او بازاریابی دیجیتال، مدیریت کسب و کار، رهبری و توسعه کسب و کار را تدریس می کند.

جمع بندی
بهترین استادان دیجیتال مارکتینگ، همگی افرادی هستند که با تجربههای بینظیر و تخصص عالی، در این حوزه به چشم میآیند. آنها نه تنها دارای تحصیلات برجسته در زمینههای مرتبط هستند بلکه توانایی آموزش و هدایت دانشجویان و فعالان این صنعت را دارند. استادان برتر دیجیتال مارکتینگ، با مسلط بودن به اصول بازاریابی دیجیتال، اجرای کمپینهای تبلیغاتی موفق، و داشتن دیدگاهی نوآورانه در زمینه استراتژیهای مارکتینگ، به عنوان رهنمودهایی کارآمد شناخته میشوند.