
بازاریابی برندهای لوکس و لاکچری چگونه است؟
در دهههای اخیر، صنعت برندسازی و بازاریابی به یکی از مهمترین عوامل موفقیت و پیشرفت در هر صنعت و بخصوص در صنعت مصرفی تبدیل شده است. امروزه، با شتاب فرآیند جهانیشدن، رقابت بین برندها در بازارهای مختلف به شدت فزاینده است و برای جلب توجه مصرفکنندگان و ایجاد ارتباط معنادار با آنان، برندها نیازمند استراتژیهای بازاریابی نوآورانه و مؤثر هستند. در این میان، بازاریابی برندهای لوکس یا همان برندهای باارزش و بزرگ، نقشی بسیار مهم و حیاتی در بازارهای مختلف دارند.
این برندها با استفاده از عواملی نظیر کیفیت بالا، طراحی استثنایی، ارتباطات باشکوه، و تجربه مصرف بینظیر، توانستهاند جایگاه ویژهای در ذهن مصرفکنندگان ایجاد کنند. اما موفقیت این برندها در دستیابی به بازارهای هدف و حفظ جایگاه خود در آنها، تنها به معنای ارائه محصولات باکیفیت و جذاب نمیباشد؛ بلکه نیازمند استراتژیهای بازاریابی منحصر به فرد و متمایزی است که توانایی ایجاد ارتباط عمیق و احساساتی با مشتریان را دارد.
استراتژی بازاریابی برندهای لوکس و لاکچری
برترین برندهای لوکس درک می کنند که مشتریان بیشتر از یک محصول میخواهند. این یک سفر، منحصر به فرد و خاص است: کیفیت، صنعتگری، و استعداد هنری. این در مورد ایجاد احساس پیچیده، باکلاس و بخشی از چیزی بزرگ است. هفت برند محبوب و برخی از بهترین استراتژیهای آنها را انتخاب کردیم تا به شما در درک نحوه بازاریابی برندهای لوکس کمک کنیم.
لویی ویتون Louis Vuitton – همکاری های استراتژیک
لویی ویتون علاوه بر فروشگاههای فانتزی با جلوهای براق، در رسانههای اجتماعی بسیار فعال است. آنها دوست دارند با افراد مشهور همکاری کنند و بنابراین چیزهای خود را بیشتر مورد علاقه قرار میدهند، زیرا خوب، اگر افراد مشهور آن را بپوشند، میدانید که جالب است. برای مثال، این را بررسی کنید.
مجموعه های LV نیز اغلب از افراد مشهور الهام گرفته شده است. یکی از نمونه های برجسته، مجموعه پاییز زمستان مردانه ویرجیل آبلو است – ادای احترامی به مایکل جکسون.
لویی ویتون افراد مشهور را نیز در تبلیغات خود گنجانده است. ویکتور استویلوف در یکی از ویدیوهای خود در یوتیوب، یک تبلیغ LV با حضور چهار بازیگر زن مشهور را تشریح میکند. لوئیس ویتون به طور استراتژیک افراد مشهور را انتخاب میکند تا با ارزشهای برند خود هماهنگ شود، جذابیتی جهانی ایجاد کند، داستانی متقاعدکننده را تعریف کند و با مخاطبان مختلف ارتباط برقرار کند.

دیور Dior – از سنت تا آینده
ورود به دنیای مجازی برای ارتباط با مخاطبان جوانتر بسیار مهم است و دیور آن را دریافت میکند. آنها با همکاری با Meta Media Holdings و استفاده از برنامه XiRang Baidu، مجموعه لباسهای مردانه پاییز 2022 خود را در مجازی “Meta Ziwu” تبدیل کردند. با استفاده از فناوری هایی مانند Blockchain، AI، Digital Twins، AR، VR و یادگیری ماشین، دنیای فوق واقعی را شبیه سازی می کند.
این استراتژی بازاریابی برندهای لوکس به ترجیحات مصرف کنندگان لوکس که خواهان ترکیبی از انحصار و دسترسی هستند، پاسخ می دهد.
پورشه Porsche – فراتر از نمایشگاه
پورشه با غوطه ور کردن مشتریان در بازاریابی تجربی، از قالب های تبلیغاتی سنتی رهایی می یابد. مراکز تجربه پورشه، جایی که مشتریان مهارتهای رانندگی خود را آزمایش میکنند، سفر خرید خودرو را دوباره تعریف میکنند. این فقط یک خرید نیست. این یک ماجراجویی است. همچنین، موزههای پورشه چیزی بیش از نمایشهای ثابت هستند – آنها وصیتنامههای زنده هستند. موزه پورشه در اشتوتگارت پلهای تاریخی و مدرن را ایجاد میکند. این یک روایت برند را نشان می دهد که در طول زمان در حال تکامل است.

لامبورگینی Lamborghini – فروش تجربه
چرا ما لامبورگینی را در یک آگهی تلویزیونی نمی بینیم؟ از آنجایی که این برند بازار ویژه ای دارد، این شرکت می داند که نشان دادن چنین خودروهایی به مخاطبان زیادی مقرون به صرفه نیست، در حالی که فقط تعداد کمی از آنها توانایی خرید آن را دارند. بنابراین، لامبورگینی چیست؟ استراتژی بازاریابی برندهای لوکس؟ تیم لامبو بر بهبود مستمر محصولات خود و ایجاد پیشنهادات انحصاری برای جذب مشتریان تمرکز دارد.
پائولو پوما، مدیر مالی و مدیر عامل: لازم است این مسیر رشد را با محصولاتی که بیشتر برای بازار جذاب هستند، اما در عین حال حاشیه های بیشتری داشته باشد.
رولکس Rolex – مدل قدیمی اما محبوب
برخلاف لامبورگینی، رولکس کارها را کمی متفاوت انجام می دهد. آنها از تبلیغات تلویزیونی ابایی ندارند. در عوض، آنها هوشمندانه از آنها استفاده می کنند و با افراد مشهور همکاری می کنند. Rolex تبلیغات تلویزیونی می سازد که ممکن است در طول رویدادهای ورزشی مهم یا در کانال هایی مانند CNN و ESPN ببینید. در این تبلیغات، افراد مشهوری را مشاهده میکنید که ساعتهای رولکس دارند. برای مثال، مشارکت رولکس و تنیس در سال 1978 در مسابقات قهرمانی، ویمبلدون آغاز شد. رولکس اکنون بخشی از رویدادهای بزرگ تنیس، از جمله مسابقات گرند اسلم و مسابقات بینالمللی است.
از ستاره های بزرگی مانند کارلوس آلکاراز و ایگا سویاتک حمایت می کند و استعدادهای جوان را پرورش می دهد و به رشد ورزش کمک می کند.
کارتیه Cartier – پیروی از ترندها

وقتی صحبت از ساعت و جواهرات شد، یک کمپین خاص کارتیه بهطور برجستهای به چشم میخورد – Clash de Cartier با لیلی کالینز، با نام مستعار امیلی در پاریس.
امیلی در پاریس یک سریال است که برای اولین سری خود حدود 58 میلیون خانواده را جذب کرد. آخرین سریال تنها در پنج روز اول، امتیاز باورنکردنی 1.4 میلیارد دقیقه پخش را به دست آورد. بنابراین، استفاده از محبوبیت لیلی کالینز، با در نظر گرفتن تعداد زیادی از طرفداران او، ایده نابغهای بود. حتی یک ویدیوی کوتاه یوتیوب با او بیش از 12 میلیون بازدید داشت که ثابت کرد این همکاری موفق بوده است.
این کمپین بازاریابی برندهای لوکس ، سبک های کلاسیک و هیجان انگیز را با هم ترکیب می کند. تمرکز روی کلماتی مانند «مستقل، ظریف و فورا قابل تشخیص است.
شانل Chanel – فروش احساسات
شانل به خاطر تبلیغاتش که شبیه فیلم های کوتاه هستند، معروف است. آنها به شما این احساس را می دهند، انرژی و شور.
هر تبلیغ با دقت با موسیقی، بازیگران و مکان فیلمبرداری مناسب ساخته شده است. Chanel فقط تبلیغات را نشان نمی دهد. یک مثال عالی فیلم CHANEL N°5 با ماریون کوتیار و ژرمی بلینگارد است.
این فیلم دو نفر را نشان میدهد که برای یک رقص در ماه طلایی گرد هم میآیند. شانل با استفاده از چهرههای معروف، تنظیمات پر زرق و برق، و رویکردی هنرمندانه و غیرفروش، نقاشی میکشد.
نحوه اعمال آن در سایر مشاغل
با چهره های تاثیرگذار همکاری کنید
برندهای لوکس مانند لویی ویتون قدرت همکاری استراتژیک با افراد مشهور را به نمایش می گذارند. این به محصولات جذابیت می بخشد و حس انحصار و مطلوبیت را ایجاد می کند. هر برندی باید فرد مشهور مناسبی را برای همکاری پیدا کند. و نه، لازم نیست آنجلینا جولی یا ویل اسمیت باشند. من پیشنهاد میکنم برای دسترسی بهتر و تقویت برند با میکرو اینفلوئنسرها در اینستاگرام یا TikTok همکاری کنید، که به ویژه در ابتدا مورد نیاز است.
نوآوری دیجیتال را بپذیرید
ورود دیور به Metaverse باید الهام بخش همه باشد. این غیرمنتظره بود و “رونق” ایجاد کرد. آنها نشان می دهند که می دانند مصرف کنندگان امروزی چه چیزی را دوست دارند. بنابراین، به فناوری دیجیتال و تجربیات مجازی پشت نکنید. بله، رویدادهای «حضوری» ممکن است بهتر باشد، اما اگر میخواهید با مخاطبان جوانتر ارتباط برقرار کنید و بهروز بمانید، فقط باید این کار را انجام دهید. این یک شانس است.
تجربیات به یاد ماندنی ایجاد کنید و احساسات را برانگیزید
از کتابهای بازی پورشه و لامبورگینی بیاموزید – وارد بازاریابی تجربی شوید. به مشتریان خود چیزی ارزشمند بدهید، چیزی که به راحتی فراموش نخواهند کرد. سپس، همانطور که شانل با فیلمهای کوتاهش انجام میدهد، روی احساسات تمرکز کنید. راه خود را به قلب مشتریان بیابید – موضوع در مورد چیزی است که آنها میخواهند، نه فقط آنچه را که نیاز دارند. برندهای لوکس به مردم نشان می دهند که از روی میل خرید می کنند، نه از روی نیاز. اطمینان حاصل کنید که پیام شما طنین انداز است.