
اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) یکی از اجزای مهم استراتژی بازاریابی دیجیتال شما است. این می تواند به اعضای بیشتری از مخاطبان هدف شما کمک کند تا کسب و کار شما را به صورت آنلاین کشف کنند، بنابراین می توانید دسترسی خود را گسترش دهید و درآمد خود را افزایش دهید. در این مقاله همراه باشید تا از نقش و اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ بیشتر بدانیم.
سرفصل مطالب
سئو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
سئو در دیجیتال مارکتینگ یک استراتژی است که بر حضور وب سایت شما در نتایج جستجو در موتورهای جستجو مانند گوگل تمرکز دارد. این شامل استفاده از تکنیک های مختلف برای بهبود وب سایت شما برای کمک به موتورهای جستجو و مشتریان برای درک بهتر وب سایت شما است.
سئو در بازاریابی دیجیتال چگونه کار می کند؟

هنگامی که یک استراتژی سئو را اجرا می کنید، وب سایت خود را بهینه می کنید تا در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) برای کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با کسب و کار شما نمایش داده شود. شما همچنین URL های وب سایت خود را به گوگل (و سایر موتورهای جستجو) ارسال می کنید تا بتوانند در SERP ها نشان داده شوند.
کلمات کلیدی کلمات و عباراتی هستند که مخاطبان هدف شما به صورت آنلاین جستجو می کنند. به عنوان مثال، اگر کسبوکار شما کفشهای کتانی دویدن میفروشد، مخاطبان شما ممکن است با استفاده از کلمات کلیدی مانند «کفش ورزشی دویدن» یا «کتانی ورزشی زنانه» و انواع دیگر جستجو کنند.
موتورهای جستجو دوست دارند بهترین تجربه را برای کاربران خود فراهم کنند، به همین دلیل است که آنها صدها فاکتور رتبه بندی دارند که جایگاه شما را در SERP ها تعیین می کند. موتورهای جستجو می خواهند بهترین وب سایت ها را در نتایج به کاربران نشان دهند تا اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهند.
با سئو، تکنیکهایی را پیادهسازی میکنید که تجربه کاربری وبسایت خود را بهبود میبخشد تا اطمینان حاصل شود که سایت شما به سؤالات مخاطبان شما پاسخ میدهد. چند نمونه از تکنیک های سئو عبارتند از:
- پیاده سازی طراحی ریسپانسیو برای دوست داشتن وب سایت شما برای کاربران موبایل
- بهبود ناوبری وب سایت خود برای اطمینان از اینکه کاربران می توانند به راحتی در سایت شما حرکت کنند
- ایجاد محتوای سفارشی که به سوالات کاربران پاسخ می دهد
- درج کلمات و عبارات کلیدی در صفحات و محتوای سایت شما
هنگامی که یک استراتژی سئو را اجرا می کنید، پیشرفت های شما سیگنال های مثبتی را به موتورهای جستجو ارسال می کند که وب سایت شما ارزشی را برای کاربران فراهم می کند. در نتیجه، موتورهای جستجو رتبه وب سایت شما را در SERP ها بالاتر می برند.
آژانس دیجیتال مارکتینگ میم مدیا توانمند است تا با خدمات سئو و سئو مارکتینگ به کسب و کار شما کمک کند تا به بالاترین رتبهبندی طبیعی و صفحه اول گوگل دست یابد.
موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟
سئو ، کلید درک این موضوع است که چرا SERP ها صفحات خاصی را به دیگران نشان می دهند. موتورهای جستجو سیستم های پیچیده ای هستند که تمام وب سایت ها را در سراسر اینترنت مطالعه می کنند و اطلاعات را برای شما سازماندهی می کنند.
بنابراین، چگونه موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو چنین حجم عظیمی از داده را هضم می کنند؟ موتورهای جستجو سه مرحله خزیدن، نمایه سازی و رتبه بندی را طی می کنند تا قوی ترین نتایج را به دست آورند.
آناتومی یک نتیجه جستجو
بیایید با بررسی ظاهر صفحه نتایج موتور جستجو شروع کنیم. یک SERP از نتایج پولی و ارگانیک تشکیل شده است.
نتایج پولی شامل وبسایتهایی است که به Google پول پرداخت کردهاند تا در بالای نتایج جستجو ظاهر شوند. شما می توانید آنها را با تگ “sponsored” که در بالای عنوان ظاهر می شود شناسایی کنید.
پس نتایج پولی، لیست کامل نتایج ارگانیک را خواهید دید که بقیه صفحه را تشکیل می دهند. این نتایج شامل وب سایت هایی است که برای نمایش در نتایج پولی پرداخت نکرده اند. گوگل این وبسایتها را بر اساس تعدادی از عوامل رتبهبندی، مانند ارتباط، هدفگیری کلمه کلیدی، تجربه کاربر و موارد دیگر انتخاب کرد.
خزیدن و ایندکس کردن
موتورهای جستجو از رباتهای ویژه یا خزندههای جستجو برای بررسی تمام گوشه و کنار اینترنت استفاده میکنند.
آنها وبسایتها را با «خزیدن» از URL به URL پیدا میکنند و با حرکت در صفحات، رباتها متن اصلی و بخشهای تکمیلی صفحه را بررسی میکنند.
رباتهای جستجو این جزئیات را در یک فهرست جامع جمعآوری میکنند و بر اساس عنوان، URL، رسانه و متن به دستههایی دستهبندی میشوند. این مجموعه از وبسایتها بعداً هنگامی که شخصی کلمات مرتبط را جستجو میکند، در آن فرو میرود.
مکانیسم خزیدن، پیوندهای موجود در صفحات را نیز دنبال می کند، که به عنوان مسیری در سراسر وب عمل می کنند. اگر مکان یابی وب سایت شما توسط خزنده ها آسان نباشد، می توانند برای موتورهای جستجو نامرئی باقی بمانند و فهرست را کنار بگذارند.
رتبه بندی
سپس محتویات نمایه به عنوان کاندیدای جستجو عمل میکنند و الگوریتمهای بیشتر تعیین میکنند که چقدر با عبارات جستجو یا «کلمات کلیدی» مطابقت دارد.
اگر صفحه آموزنده، قابل اعتماد و مطابق با استانداردهای مختلف باشد، رتبه بهتری دارد.
تفاوت بین جستجوی ارگانیک با جستجوی پولی چیست؟
وقتی صحبت از درک سئو در دیجیتال مارکتینگ می شود، درک سئوی ارگانیک و جستجوی پولی و تفاوت آنها ضروری است.
تفاوت بین جستجوی ارگانیک و جستجوی پولی این است که جستجوی ارگانیک رایگان است و جستجوی پولی پولی است.
وقتی جستجویی را به یک موتور جستجو ارسال میکنید، نتایج فهرستهای پولی و ارگانیک را نشان میدهند – فهرستهای پولی کلمه «تبلیغ» را به آنها متصل میکنند. روی یک لیست پولی کلیک کنید و تبلیغ کننده برای آن کلیک پرداخت می کند. روی یک فهرست ارگانیک کلیک کنید و مالک وب سایت هیچ پرداختی نخواهد کرد.
سئو همه چیز در مورد بهبود رتبه شما در نتایج جستجوی ارگانیک است.
در حالی که جستجوی پولی ارزشمند است و کاربردهای خود را دارد، بازگشت سرمایه (ROI) جستجوی ارگانیک، سئو را به یک سرمایه گذاری هوشمند برای هر کسب و کاری تبدیل می کند. به همین دلیل مهم است که بدانید سئو چیست و چگونه سئو کار می کند زیرا می توانید از این دانش برای بهبود رتبه بندی نتایج جستجو و تعداد ترافیک سایت خود استفاده کنید.
سئو در بازاریابی دیجیتال چگونه با SEM و PPC مقایسه می شود؟
در حین بررسی استراتژی های سئو، ممکن است با اصطلاحات بازاریابی موتور جستجو (SEM) و تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) برخورد کنید. اگر تعجب می کنید که این اصطلاحات چیست و چه تفاوتی با سئو دارند، ما شما را تحت پوشش قرار داده ایم.
SEO و SEM
همانطور که در بالا توضیح دادیم، سئو بر روی بهبود رتبه وب سایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک تمرکز دارد. اینها نتایجی هستند که در زیر نتایج حمایت شده (پرداخت شده) نمایش داده می شوند.
از سوی دیگر، SEM اصطلاحی است که بر بهبود رتبه شما در نتایج ارگانیک و پولی تمرکز دارد. در نتیجه، اگر استراتژی SEM را اجرا کنید، تبلیغاتی را خواهید دید که در بالا و پایین نتایج جستجو ظاهر می شوند.
SEO و PPC
PPC یک استراتژی تبلیغات دیجیتال است که شامل راه اندازی تبلیغات در موتورهای جستجو مانند گوگل است. اغلب از آن به عنوان جستجوی پولی یاد می شود.
با PPC، شما برای کلمات کلیدی و عباراتی که می خواهید وب سایت شما در نتایج موتور جستجو ظاهر شود، پیشنهاد می دهید.
بنابراین، PPC روی جنبه پولی بازاریابی موتور جستجو تمرکز دارد در حالی که SEO بر روی جنبه ارگانیک (رایگان) تمرکز می کند.
مزایا سئو در دیجیتال مارکتینگ

سئو یک استراتژی ضروری است که می تواند به رشد کسب و کار شما و رسیدن به ارتفاعات جدید کمک کند. مزایای بیشتر سئو در بازاریابی دیجیتال را در زیر بررسی کنید:
- افزایش دید آنلاین: سئو به شما کمک می کند دید آنلاین و آگاهی از برند خود را افزایش دهید. وقتی یک استراتژی سئو برای کسب و کار خود پیاده می کنید، وب سایت شما در نتایج جستجو بالاتر ظاهر می شود. این بدان معناست که اعضای بیشتری از مخاطبان هدف شما کسب و کار شما را به صورت آنلاین کشف می کنند.
- ترافیک وب سایت را افزایش دهید: با افزایش رتبه خود در SERP می توانید ترافیک بیشتری را به وب سایت خود هدایت کنید. در نتیجه، کاربران بیشتری از وب سایت شما بازدید می کنند، محتوای شما را می خوانند و محصولات و خدمات شما را بررسی می کنند تا فروش و درآمد کسب و کار شما افزایش یابد.
- از رقبا متمایز شوید: سئو به شما امکان می دهد در نتایج جستجو از بزرگترین رقبای خود پیشی بگیرید. این بدان معناست که می توانید اعتبار خود را به عنوان یک متخصص در زمینه خود تقویت کنید تا از رقبای خود پیشی بگیرید و مشتریان جدید جذب کنید.
انواع سئو در دیجیتال مارکتینگ کدامند؟
سئو داخلی
سئو داخلی به بهینه سازی هایی اشاره دارد که مستقیماً در وب سایت شما برای بهبود سئوی شما انجام می شود. با این نوع سئو ، شما بر اطمینان از آسان بودن استفاده از وب سایت و ارائه ارزش برای کاربران با پاسخ دادن به سؤالات آنها و ارائه راه حل برای سؤالات آنها تمرکز می کنید.
به شما امکان می دهد تا وب سایت خود را بهبود بخشید تا به کاربران و موتورهای جستجو کمک کند تا وب سایت شما را بهتر درک کنند. به عنوان مثال، با بهینه سازی عناوین خود، می توانید موتورهای جستجو و کاربران را در مورد موضوع صفحه خود مطلع کنید. در نتیجه می توانید رتبه خود را افزایش دهید و کاربران را تشویق کنید تا روی سایت شما کلیک کنند.
سئو خارجی
سئو خارج از صفحه به بهینه سازی هایی اشاره دارد که خارج از وب سایت شما انجام می شود. با سئوی خارجی ، بر اعتبار وب سایت خود تمرکز می کنید. در حالی که وب سایت یا اعتبار دامنه شما یک فاکتور رسمی رتبه بندی گوگل نیست، می تواند با ایجاد سایتی با محتوای ارزشمند که مردم و وب سایت ها به آن لینک می دهند، به افزایش رتبه شما کمک کند.
این فرآیند میتواند شامل کسب لینک از سایر وبسایتها، اشتراکگذاری در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی، و سایر اشارههایی به وبسایت شما در سراسر اینترنت باشد. سئوی خارج از صفحه می تواند شامل موارد زیر باشد:
- ایجاد محتوای دقیق، ارزشمند و با کیفیت
- به اشتراک گذاری مطالب خود در شبکه های اجتماعی
- ارتباط با اینفلوئنسرها
- دستیابی به وب سایت های دیگر برای میزبانی چیزی که نوشتید
سئو تکنیکال
سئو فنی به بهینه سازی هایی اشاره دارد که استفاده و درک وب سایت شما را برای خزنده های موتورهای جستجو و کاربران آسان می کند. خزنده های موتورهای جستجو صفحات و وب سایت ها را برای موتورهای جستجو فهرست می کنند. به عبارت دیگر، خزندههای موتورهای جستجو به موتورهای جستجو کمک میکنند تا دادههای صفحه و وبسایت شما را ذخیره کنند تا از آن برای جستجوهای آینده استفاده کنند.
محتوا
آخرین نوع سئو محتوا است. به کاربران و موتورهای جستجو اطلاعات ضروری در مورد کسب و کار شما می دهد، مانند کارهایی که انجام می دهید و انواع محصولات و خدماتی که ارائه می دهید.
ایجاد محتوا همچنین به شما امکان می دهد کلمات کلیدی با ارزش را در سراسر سایت خود وارد کنید تا فرصت های خود را برای رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجو افزایش دهید. انواع مختلفی از محتوا وجود دارد که می توانید برای کسب و کار خود ایجاد کنید، از جمله:
- پست های وبلاگ
- مقالات آموزنده
- راهنماهای دقیق
- اینفوگرافیک
جمع بندی
در این مقاله به اهمیت و نقش سئو در بازاریابی دیجیتال پرداختیم و با مزایا و انواع آن آشنا شدیم تا به شما در کسب و کارتان کمکی کرده باشیم.
برای دریافت راهنمایی های بیشتر و دریافت اطلاعات و مشاوره رایگان میتوانید همین حالا به ما پیام دهید یا از طریق راه های ارتباطی با ما تماس داشته باشید. میم مدیا تمام تلاش خود را میکند تا شما بهترین باشید.